Andrea KollnitzProfessor
Om mig
Andrea Kollnitz är professor i konstvetenskap och ämnesansvarig i konstvetenskap, Stockholms universitet.
Undervisning
Kollnitz är pedagogisk studierektor på grund- och avancerad nivå och undervisar som lektor på samtliga nivåer, med särskilt ansvar inom kurserna Visuella studier (GN) och Porträtt (GN) samt handleder på alla nivåer.
Forskning
Kollnitz disputerade 2008 med avhandlingen Konstens nationella identitet. Om tysk och österrikisk modernism i svensk konstkritik 1908-1934, på Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet. 2009-2018 jobbade hon som lektor på Centrum för modevetenskap, SU. Kollnitz forskning behandlar teman som konst och nationalism, konst- och modediskurer under tidigt 1900-tal. det nordiska avantgardet ur transnationella perspektiv, den avantgardistiska konstnärsrollen, konstnärers själviscensättning, kopplingar mellan mode och konst under modernismen, modefotografi och modebild. Hon är medredaktör för böckerna Fashion and Modernism (Bloomsbury 2018, på svenska Modernism och mode, Carlssons 2015), A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, vol 2: 1925-1950 ( Brill, 2019),Fashion, Performance & Performativity (Bloomsbury, 2021), Fashion Aesthetics and Ethics (Bloomsbury, 2022) och på väg att publicera monografin Becoming Leonor Fini: Theatrical Self-Performances between Art and Life (Bloomsbury 2025) om den surrealistiska konstnären Leonor Fini och hennes själviscensättningar. Vidare bedriver hon sedan 2020 forskningsprojektet Surrealismen i Sverige 1930-2000: Mellan närvaro och frånvaro i samarbete med Kristoffer Noheden, filmvetenskap.
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Läs mer om A Cultural History of the Avant-Gardes in the Nordic Countries vol 2. 1925-50
A Cultural History of the Avant-Gardes in the Nordic Countries vol 2. 1925-50
2019. Andrea Kollnitz (et al.).
Bok -
Läs mer om For our Own Time – Negotiating Tradition, Modernity and Avant-garde at the Stockholm Exhibition 1930
For our Own Time – Negotiating Tradition, Modernity and Avant-garde at the Stockholm Exhibition 1930
2019. Andrea Kollnitz. A Cultural History of the Avant-Gardes in the Nordic Countries vol 2. 1925-50
Kapitel -
Läs mer om Universal Language on National Ground. Otto G. Carlsund and the Stockholm Exhibition 1930
Universal Language on National Ground. Otto G. Carlsund and the Stockholm Exhibition 1930
2019. Andrea Kollnitz. A Cultural History of the Avant-Gardes in the Nordic Countries vol 2. 1925-50
Kapitel -
Läs mer om The Self as an Artwork. Fashion as Creative Expression and Performative Provocation in the Life and Work of Leonor Fini
The Self as an Artwork. Fashion as Creative Expression and Performative Provocation in the Life and Work of Leonor Fini
2018. Andrea Kollnitz. Fashioning Professionals: Identity and Representation at Work in the Creative Industries,
Kapitel -
Läs mer om Questioning the Spiritual in Art: Hilma af Klint, Vasily Kandinsky, and the Swedish Art World
Questioning the Spiritual in Art: Hilma af Klint, Vasily Kandinsky, and the Swedish Art World
2018. Andrea Kollnitz. Hilma af Klint: Paintings for the Future
Kapitel -
Läs mer om Fashion and Modernism
Fashion and Modernism
2018. Andrea Kollnitz, Louise Wallenberg.
Bok -
Läs mer om Subversive Selbstermächtigung. Surrealistische Modefotografie bei Leonor Fini und Wols
Subversive Selbstermächtigung. Surrealistische Modefotografie bei Leonor Fini und Wols
2017. Andrea Kollnitz, Friedrich Weltzien. Fotogeschichte (143)
Artikel -
Läs mer om Die Kunst der Selbstinszenierung.
Die Kunst der Selbstinszenierung.
2017. Andrea Kollnitz. Widerspenstiges Design
Kapitel -
Modernism och mode
2014. Andrea Kollnitz, Louise Wallenberg.
Bok (red)Läs mer om Modernism och modeI Modernism och mode diskuteras modets starka och mångfacetterade betydelse för modernismen och dess olika uttryck under perioden 1900-1960 i tio icke tidigare publicerade essäer författade av såväl svenska som internationella forskare. Boken, som är den första omfattande svenska publikationen i ämnet, visar hur mode inom modernismen ges en uttalad och proklamerad position som konst under en tid då den kommersiella modeproduktionen mer och mer kopplas till massproduktion och -konsumtion. Boken belyser bland annat Isaac Grünewalds och Sigrid Hjerténs modemedvetna själviscensättning, modedesignern Jean Patous kreationer mellan konst och business, Elsa Schiaparellis surrealistiska modedesign, modets roll inom den italienska futurismen och ryska konstruktivismen, Magos modernistiska filmkostym, filmen som modernistiskt allkonstverk och modets filosofiska betydelser i förhållande till modernism och modernitet.
-
Läs mer om "Se på mig!
"Se på mig!
2014. Andrea Kollnitz. Modernism och mode, 55-88
Kapitel -
Läs mer om Mellan "manlig" kraft och "kvinnlig" känsla - Agnes Cleve i konstkritiken 1911-1931
Mellan "manlig" kraft och "kvinnlig" känsla - Agnes Cleve i konstkritiken 1911-1931
2014. Andrea Kollnitz. Agnes Cleve.
Kapitel -
Läs mer om Under påverkan
Under påverkan
2014. Andrea Kollnitz. Inspiration Matisse!
Kapitel -
Läs mer om Receptionen av tysk och österrikisk modernism i Sverige 1900-1935
Receptionen av tysk och österrikisk modernism i Sverige 1900-1935
2013. Andrea Kollnitz. Konsten och det nationella, 104-123
Kapitel -
Läs mer om The Devil of Fashion
The Devil of Fashion
2013. Andrea Kollnitz. Fashion in Popular Culture, 227-241
Kapitel -
Läs mer om Promoting the Young - Interactions between the Avant-Garde and the Swedish Art Market 1910-1925
Promoting the Young - Interactions between the Avant-Garde and the Swedish Art Market 1910-1925
2012. Andrea Kollnitz. A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries 1900-1925, 275-290
Kapitel -
Läs mer om Museiidentitet och genus
Museiidentitet och genus
2011. Andrea Kollnitz. Representation och regionalitet, 54--79
Kapitel -
Läs mer om Rollspel
Rollspel
2011. Andrea Kollnitz. Att alltid göra och tänka det olika, 59-91
Kapitel -
Läs mer om Simply Illustrations? On Interactivities between Words and Pictures in the Rhetoric of Art Reviews
Simply Illustrations? On Interactivities between Words and Pictures in the Rhetoric of Art Reviews
2009. Andrea Kollnitz. Valör (1), 3-20
Artikel
Visa alla publikationer av Andrea Kollnitz vid Stockholms universitet