Stockholms universitet

Anna ÅhlundLektor

Om mig

 

Jag forskar och undervisar vid barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, avdelningen för förskoledidaktik och förskoleforskning. Har en bakgrund som språkvetare och journalist.

 

Undervisning

Kursansvarig för och undervisar i Fördjupning inom förskoledidaktiskt forskningsområde och akademiskt skrivande, 7,5 hp. 
Kurskod: UB303M. Kurs på avancerad nivå. Kursen ges inom Masterprogrammet i Förskoledidaktik, termin 3.

Kursansvarig för Självständigt arbete i förskoledidaktik för magisterexamen, 15 hp. Kurskod: UB208M. Kurs på avancerad nivå, ges i Masterprogrammet i Förskoledidaktik, termin 2.

Kursansvarig för delkurs 1 i kursen Förskoledidaktik med inriktning mot språk och kommunikation, 22,5 hp. Kurskod: UB406Y. Kurs på grundnivå i förskolärarprogrammets termin 4.

Kursansvarig för Självständigt arbete – VAL inriktning förskollärare, 15 hp. Kurskod: UB20VU. Kurs på grundnivå i programmet Vidareutbildning av förskollärare (VAL).

Handleder och examinerar självständigt arbete på avancerad nivå inom Masterprogram i förskoledidaktik.

Handleder och examinerar självständigt arbete inom förskollärarprogrammet och 

Forskning

 

Under perioden 2023-2026 bedriver jag forskning inom projektet Studentskap och förhandlingar om högre utbildning i förskollärarutbildning tillsammans med Åsa Bartholdsson. Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet. Projektet handlar om att vara student i högre utbildning med fokus på förskollärarutbildning. Detta är en utbildning som nationellt rekryterar studenter från olika sociala- och kulturella bakgrunder och kan på så vis sägas svara mot högskolesektorns uppdrag att främja mångfald och utjämning av social snedrekrytering genom breddad rekrytering (av grupper som traditionellt inte söker sig till universitetsstudier) och breddat deltagande (åtgärder för att studenter ska klara av utbildningen). Förskollärarutbildning är en akademisk yrkesutbildning och att vara student är därmed sammankopplat med att en yrkesidentitet utvecklas. I projektet avser vi att, genom livsberättelseintervjuer och uppföljande intervjuer under hela utbildningstiden, bidra med kunskap om hur förskollärarstudenters bakgrunder och framtida professionsperspektiv får betydelse för hur studentskap och högre utbildning erfars. För att sätta studenternas berättelser i ett större sammanhang har vi också att deltgit vid tillfällen då studenter informeras och introduceras till högre utbildning. Detta för att få kunskap om hur högre utbildning möter och tilltalar studenter i olika sammanhang.

 

Publikationer

Jonsson, R., & Åhlund, A. (2020). Jypp, Dompa och Jackson Pollock. Berättelser om plats, förortiska och överklass i ett innerstadsgymnasium. Utbildning & Demokrati, 29(3), 5–29. 

Hedlund, D., & Åhlund, A. (2020). Language has a home: how case officers make  use of language analysis in asylum decisions.  Journal of Ethnic and Migration Studies. DOI: 10.1080/1369183X.2020.1762552

Engvall, O., Lopes, J., & Åhlund, A. (2020). Robot interaction styles for conversation practice in second language learning. International Journal of Social Robotics. DOI:  https://doi.org/10.1007/s12369-020-00635-y

Åhlund, A. (2018). Nyanlända i gymnasieskolan – elevers möjligheter och begränsningar. I A. Asplund, S. Thalberg, C. Tovatt (Red.), Delmi Avhandlingsnytt 2018:6:  Barn och migration. Stockholm: Delmi

Åhlund, A., & Jonsson, R. (2016). Peruvian meatballs? Constructing the Other in the performance of an inclusive school. Nordic Journal of Migration Research, 6(3), 166-174. DOI: http://doi.org/10.1515/njmr-2016-0021

Åhlund, A. (2015). Swedish as multiparty work: Tailoring talk in a second language classroom. Doktorsavhandling. Institutionen för Barn- och ungdomsvetenskap. Stockholm: Stockholms universitet.

Åhlund, A., & Aronsson, K. (2015). Stylizations and alignments in a L2 classroom: Multiparty work in forming a community of practice. Language & Communication, 43, 11-26. DOI: https://doi.org/10.1016/j.langcom.2015.03.004

Åhlund, A., & Aronsson, K. (2015). Corrections as multiparty accomplishment in L2 classroom conversations. Linguistics and Education, 30, 66-80. DOI: https://doi.org/10.1016/j.linged.2015.03.007

 

Media

Samtal och skämt – viktiga läranderesurser, Skolporten

Forskningsprojekt

profilePageLayout