Forskningsprojekt Studentskap och förhandlingar om högre utbildning i förskollärarutbildning
Från att universitetsutbildningar har varit mer exklusiva och främst lockat studenter från hem med hög utbildningsnivå har högre utbildning under de senaste decennierna kommit att bli mer självklart för många människor.
Från att universitetsutbildningar har varit mer exklusiva och främst lockat studenter från hem med hög utbildningsnivå har högre utbildning under de senaste decennierna kommit att bli mer självklart för många människor. Problemet med social snedrekrytering i högre utbildning kvarstår förvisso om man ser den övergripande, men utvecklingen har ändå inneburit att studenter blivit en mer heterogen grupp och att den högre utbildning måste möta denna ökade studentmångfald. Så vad är det då att vara student idag och hur ser de på högre utbildning?
Projektbeskrivning
Projektet handlar om att vara student i högre utbildning med fokus på förskollärarutbildning. Förskollärarutbildning är en utbildning som nationellt rekryterar studenter från olika sociala- och kulturella bakgrunder och kan på så vis sägas svara mot högskolesektorns uppdrag att främja mångfald och utjämning av social snedrekrytering genom breddad rekrytering (av grupper som traditionellt inte söker sig till universitetsstudier) och breddat deltagande (åtgärder för att studenter ska klara av utbildningen).
Förskollärarutbildning är en akademisk yrkesutbildning och att vara student är då också sammankopplat med att en yrkesidentitet utvecklas. I projektet avser vi att, genom livsberättelseintervjuer och uppföljande intervjuer under hela utbildningstiden, bidra med kunskap om hur förskollärarstudenters bakgrunder och framtida professionsperspektiv får betydelse för hur studentskap och högre utbildning erfars. För att sätta studenternas berättelser i ett större sammanhang kommer vi också att delta vid tillfällen där studenter informeras och introduceras till högre utbildning. Detta för att få kunskap om hur högre utbildning möter och tilltalar studenter i olika sammanhang. Också hur studenten framställs och tilltalas på lärosätens hemsidor och i policydokument kommer att studeras. Studien blir ett viktigt bidrag för fördjupad förståelse av erfarenheter av studentskap bortom föreställningar om den så kallade standardstudenten.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Åsa Bartholdsson
Universitetslektor, docent
Medlemmar
Anna Åhlund
Lektor