Stockholms universitet

Anneli BlomqvistForskarstuderande, Provutvecklare

Om mig

Jag har jobbat som lärare i årskurserna F-6 och har främst undervisat i matematik och naturvetenskapsämnena. Mellan åren 2017-2022 har jag deltagit i forskning- och utvecklingsprojekt inom STLS (Stockholm Teaching and Learning Studies) som är en plattform för praktiknära forskning.  

Sedan 2022 är jag doktorand vid forskarskolan ASSESS, som inriktar sig mot kunskapsmätningar. Jag arbetar också som provutvecklare för nationella provet i matematik i årskurs 3 vid PRIM-gruppen och håller i seminarium inriktade mot bedömning inom lärarutbildningen.

Min forskning är inriktad mot elevers algebrakunskaper i grundskolans tidigare år. Inom algebra kommer jag främst att fokusera på funktioner och dess representationsformer. För att undersöka dessa algebrakunskaper kommer jag att använda elevsvar på uppgifter från storskaliga kunskapsmätningar.

 

Forskningsprojekt

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Studying the relationship between students' functional thinking and algebra performance

    2024. Anneli Blomqvist. Proceedings of the 47th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 254-254

    Konferens

    The poster focuses on the relationship between students’ performance on five tasks analysed to involve functional thinking and 24 tasks analysed to involve other algebra aspects. Results on these tasks from 1623 students were analysed using multiple regression analysis to ascertain to what extent the student’s performance on functional thinking tasks (FTT) can account for their performance on algebra tasks (AT). The results indicate that four of the five FTT together explain 52% of the variation in students’ performance on AT.

    Läs mer om Studying the relationship between students' functional thinking and algebra performance
  • What is functional thinking? An ontological analysis of different definitions

    2024. Anneli Blomqvist, Lovisa Sumpter. Proceedings of the 47th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 109-109

    Konferens

    This paper focuses on functional thinking's definition from an ontological perspective. There are many definitions of functional thinking, and it is unclear how and in what ways different theoretical operationalisations of the concept are related. The preliminary results come from functional thinking definitions used in papers published between 2002 and 2022, which were analysed using an AI tool. The interpretation and analysis generated three main results. 

    Läs mer om What is functional thinking? An ontological analysis of different definitions

Visa alla publikationer av Anneli Blomqvist vid Stockholms universitet