Eva-Maria Tebano AhlquistUniversitetslektor
Om mig
PRESENTATION
Jag är universitetslektor i didaktik. Mitt forskningsintresse omfattar skolans fysiska miljö, skolbyggnadernas arkitektur och montessoripedagogik samt frågor som rör lärande och meningsskapande. Jag deltar i forskningsgruppen ERiCC, Educational Research in Citizenship Competences. Jag har en grundskollärarexamen samt en internationell montessorilärarexamen vid AMI (Association Montessori Internationale) och disputerade vid Stockholms universitet år 2012. Under åren 2008-2012 var jag redaktör för den svenska tidskriften ”MER om Montessori”. Sedan 2016 är jag redaktör för Open Access-tidskriften ”Montessori Research & Education” vilket inbegriper ett internationellt engagemang. Förutom en del bokkapitel inom området montessoripedagogik har jag tillsammans med amerikanska kollegor varit redaktör för en handbok om montessoripedagogik som utkommer i april 2023. Därutöver har jag utvecklat ett flertal läromedel.
Mitt nuvarande kursansvar på institutionen för pedagogik och didaktik är kursen Utveckling av undervisning som ingår i lärarprogrammet och de fristående kurserna Montessoripedagogik samt Montessoripedagogik – Implementering och Utvecklingsarbete. Mitt intresse för utveckling av skola och undervisning innebär att kurserna där jag är involverad ska leda till att studenterna kan omsätta teorier de studerat till praktiken. De ska också utveckla ett reflekterande förhållningssätt till lärarprofessionen.
År 2012 disputerade jag med avhandlingen ”Skolans levda rum och lärandets villkor – Meningsskapande i montessoriskolans fysiska miljö”. Avhandlingen har en livsvärldsansats. Tolkningsram för att identifiera barns och ungas erfarenheter, intentioner och uttryck för mening utgörs av Heideggers ontologi och Merleau-Pontys fenomenologi som i motsats till en dualistisk syn på kropp och intellekt betonar dess odelbarhet. Avhandlingen uppenbarar att elever söker sig till inspirerande miljöer där de kan vara kroppsligt aktiva. Slutsatsen är att väl fungerande planering av den fysiska miljön, vilket inkluderar en rik uppsättning av didaktiskt material och andra artefakter, är en av de grundläggande förutsättningarna för att barn och unga ska erbjudas en meningsskapande skolverksamhet.
PUBLIKATIONER
Debs, M., McKenna, M.K., Murray, A. & Tebano Ahlquist, E-M. (2023) The Bloomsbury Handbook of Montessori Education. Bloomsbury (under utgivning)
Gynther, P., & Ahlquist, E.-M. T. (2022). Education for Sustainability and Global Citizenship for 6-12-year-olds in Montessori Education. Journal of Education for Sustainable Development, 16(1–2), 5–18. https://doi.org/10.1177/09734082221118336
Ahlquist, E-M, T. & Gynther, P. (2020). Teaching in the Montessori Classroom: Investigating Variation Theory and Embodiment as a Foundation of Teachers’ Development. Journal of Montessori Research 6(1), 33-45. DOI: 10.17161/jomr.v6i1.12051
Tebano Ahlquist E-M. (2020). Educazione Cosmica e Immaginazione. I P. Trabalzini (Red.), Sensi, Immaginazione e Intelletto in Maria Montessori, dimensione estetica ed espressione di sé, s. 119-140. Università LUMSA, Fefé Editore
Ahlquist, E.-M,T. and Gynther, P.( 2019). Variation Theory and Montessori Education. Journal of Montessori Research & Education, 2(1), 13–23. DOI: http://doi.org/10.16993/jmre.12
Ahlquist, Eva-Maria; Gustafsson, Christina; Gynther Per (2018). Montessoripedagogik: Utbildning för en hållbar värld. Red. Forsell, A. I: Boken om Pedagogerna, s. 202-227. Liber
Ahlquist, Eva-Maria, et al., (2016). Montessori with an Open Approach. Journal of Montessori Research & Education. 1(1),1–2. DOI:http://doi.org/10.16993/jmre.1
Ahlquist, Eva-Maria (2015): Erziehung und Bildung durch köperlichen Erfassen und Erkennen. Red. Klein-Landeck, M. Fragen an Maria Montessori; Immer noch ihrer Zeit Voraus? Eine Pädagogik auf dem Prüfstand. s. 71-91. Herder Verlag
Ahlquist Tebano, Eva-Maria (2012). Skolans levda rum och lärandets villkor: meningsskapande i montessoriskolans fysiska miljö . Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 2012
Ahlquist, Eva-Maria; Gustafsson, Christina; Gynther Per (2011): Montessoripedagogik i dåtid och samtid. Red. Forsell, A. I: Boken om Pedagogerna s. 197 – 217. 6. [omarb.] uppl. Liber
Ahlquist, Eva-Maria (2010). Die Umgebung der Montessori-Schule als Ort zum Leben. MONTESSORI. Zeitschrift für Montessori-Pädagogik, Heft 2/2010. Münster. Montessori-Vereinigung e.V. Sitz Aachen
Ahlquist, Eva-Maria; Gustafsson, Christina; Gynther Per (2005). Montessoripedagogik – en pedagogik för världens alla barn. Red. Forsell, A. I: Boken om pedagogerna, s.148 – 169. Liber
Ahlquist, Eva-Maria (2002). The Swedish school curriculum and the cultural approach. Siauliu: Siauliu Universitetas, Litauen, VO Mokslinis Metodinis Centras Scientia Educologica.
Konferensbidrag
Ahlquist Tebano, E-M. and Gynther, P. (2019). Reducing the gap between theory and practice – Montessori teacher training and variation theory. Quality Teachers and QualityTeacher Education: Research, Policy and Practice. Poster presentation 2019-05-17 vid TEPE 2019, Conference.
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Skolans levda rum och lärandets villkor
2012. Eva-Maria Tebano Ahlquist, Tore West, Christina Gustafsson.
Avhandling (Dok)This study examines the school’s physical environment as a place of learning, and takes its starting point in the phenomenology movement, inspired both by Merleau-Ponty’s thesis of man’s physical relation to the world and by the existential analysis represented by Heidegger which implies a mutual relationship between man and the world.
Such a view rejects a standpoint which describes man as being divided between a material body and a thinking soul. Instead, there emerges an embodied self which engages in meaningful interaction with its surroundings. The choice of this standpoint has implications for the design of the school’s physical environment. Montessori pedagogy is one of the activity-based pedagogies which have designed the physical environment in line with this theory. The purpose of the study is to understand, but further to visualise, the way in which the conditions for learning for children and adolescents are created in schools, from pre-school to lower secondary level, which follow the Montessori pedagogy. The material for the empirical study has been gathered from Europe and the US and from differing social contexts. The reason for this is to discover what distinguishes the prepared environment. The study also discusses the way in which the argument for a form of schooling which is based on activity, from the early 20th century to the present day, has been addressed through the architectural design of schools.
The thesis shows that the rich array of didactic material in the schools observed offers pupils the opportunity to perform activities which create meaning. The organisation of the environment provides the pupils with the necessary conditions to concentrate fully on their work and to complete their tasks without interruption. I see the didactic continuity which prevails from pre-school to the lower secondary school in the Montessori schools studied as a prerequisite if the pedagogical activity is to offer meaning and create the conditions for learning in the way demonstrated by the empirical studies.
Visa alla publikationer av Eva-Maria Tebano Ahlquist vid Stockholms universitet