Josefin NilssonProjektledare, doktorand
Om mig
Mitt arbete på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) innebär att genom olika uppdrag förbättra förutsättningarna för flerspråkiga elevers lärande i ämnet svenska som andraspråk och i skolans övriga ämnen. Mitt fokus är kompetensutvecklingsinsatser för lärare och skolledare, med ett särskilt ansvar för grundskolans senare år. För uppdragsförfrågningar, kontakta NC:s föreståndare Sofia Engman.
Utbildning och erfarenhet
Jag är lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska årskurs 4-9. För drygt 20 år sedan fick jag mitt första lärarjobb. Jag har sedan dess, i kombination med den egna undervisningen på högstadiet och vidare studier inom svenska som andraspråk, arbetat med stöd och utvecklingsarbete med fokus på flerspråkiga och nyanlända elevers lärande. I detta arbete har jag drivit kommunövergripande nätverk, arbetat i olika utvecklingsprojekt med lärarlag och hela skolor samt fungerat som stöd för skolledning.
De senaste åren har arbetet haft stort fokus språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för lärare i skolans alla ämnen i både grund- och gymnasieskolan, med fokus på just andraspråkstalande elevers språk- och kunskapsutveckling i skolan. Jag har också ägnat mig specifikt åt organisation och undervisning av nyanlända elever.
Forskning
Från och med vt 17 är jag doktorand på Institutionen för ämnesdidaktik, med inriktning språkdidaktik/svenska som andraspråk med didaktisk inriktning. Mitt avhandlingsarbete har en kritisk inriktning och rör lärares möjligheter till didaktisk utveckling i samband med kompetensutveckling rörande språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med fokus nyanlända elever i grundskolans senare årskurser.
Mitt intresse för utveckling av undervisning av flerspråkiga och andraspråkstalande elever har följt mig under många år, både i mitt jobb som lärare i svenska som andraspråk och svenska, i mina uppdrag på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) och i mina fortsatta studier. I C-uppsatsen Explicit undervisning i lässtrategier studerar jag genomförande och effekter av förändringar i min egen undervisning och i min masteruppsats Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Lärares lärande undersöker jag lärares lärande kring undervisning i biologi för nyanlända högstadieelever.