Profiles

Jacob Östberg

Jacob Östberg

Professor

View page in English
Arbetar vid Företagsekonomiska institutionen
Telefon 08-16 46 49
E-post jacob.ostberg@sbs.su.se
Besöksadress Kräftriket, hus 3, 7, 15 och 24
Rum 7:217 A
Postadress Företagsekonomiska institutionen 106 91 Stockholm

Om mig

Jag är professor i reklam & PR vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet och ämnesansvarig vid marknadsföringssektionen. Jag disputerade vid Lunds universitet 2003 på en avhandling för vilken jag tilldelades Skåneländska gastronomiska akademiens forskningspris. Därefter har jag varit verksam vid de företagsekonomiska institutionerna i Lund och Stockholm samt som gästlärare vid Bılkent University i Ankara, Turkiet. Efter att jag blivit docent i företagsekonomi valde jag att bredda mig genom att söka mig till Centrum för modevetenskap på Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet. Där blev jag sedermera bedömd som docent även i modevetenskap innan jag kände kallet tillbaka till den trygga företagsekonomiska fållan. Utöver mina uppdrag på SBS har jag också varit visiting distinguished professor of marketing på Aalto University School of Business i Helsinki, Finland.

Undervisning

Jag undervisar på både grundnivå och på avancerad nivå. Dessutom handleder jag doktorander i marknadsföring.

Forskning

I min forskning tittar jag på olika aspekter av konsumtionens symboliska dimensioner. Jag är t.ex. intresserad av hur individer i vårt konsumtionssamhälle skapar mening och värde genom konsumtion samt hur varumärken fylls med mening i ett samspel mellan populärkultur, marknadsföringsaktiviteter och konsumenter. Mina forskningspublikationer har bl.a. förekommit i Advances in Consumer Research; Consumption, Markets and Culture; European Journal of Marketing; Journal of Consumer Culture; Journal of Global Fashion Marketing; Journal of Marketing Management; Research in Consumer Behavior; och Marketing Theory såväl som i ett flertal bokkapitel publicerade i svenska såväl som internationella antologier.

Jag har också skrivit böckerna Unboxing Marketing: Creating Value for Consumers, Firms, and Society, där jag och medförfattarna Benjamin Hartmann, Anders Parment and Cecilia Solér ger marknadsföringsstudenter en rad nya perspektiv på klassisk marknadsföring; Marknadsföring, människor och interaktion, där Peter Svensson och jag gör en kritisk granskning av de mest grundläggande marknadsföringsbegreppen; Konsumtion – begreppbart, där jag tillsammans med etnologen Lars Kaijser ger en introduktion till konsumtionskulturområdet; och Märken och människor – om marknadssymboler som kulturella resurser, där jag tillsammans med Anders Bengtsson och Benjamin Hartmann tar ett samlat grepp på de olika roller som varumärken spelar för dagens konsumenter. För att fånga de visuella aspekterna av dagens konsumtionskultur har jag också arbetat med videografier och har presenterat prisvinnande filmer på The ACR Film Festival och i Consumption, Markets and Culture.

För att nå människor utanför akademin har jag också skrivit böcker där jag introducerar begreppet konsumtionskultur för en bredare publik: Vi är vad vi köper: konsumtionskulturen är här för att stanna, tillsammans med antropologen Katarina Graffman samt På jakt efter den tid som kommer: bubblor, skam och andra fenomen tillsammans med Graffman och modevetaren Emma Lindblad. Tillsammans med Katarina Graffman skriver jag också en blogg på Resumés hemsida

Senast uppdaterad: 17 mars 2020

Bokmärk och dela Tipsa