Stockholms universitet

Jessica SamsioeDoktorand

Om mig

Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning

Jessica Samsioe är doktorand i Förskoledidaktik på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen avdelningen för Förskollärarutbildning och förskoleforskning sedan hösten 2021. Jessica är legitimerad förskollärare och har en masterexamen i förskoledidaktik.

Om min forskning

Mitt avhandlingsprojekt handlar av- och påklädningspraktiker i stora förskolehallar. Jag är inne på mitt tredje år och har precis avslutat fältarbete på två förskolor, med hallar där alla eller merparten av förskolans inskrivna barn vistas vid av- och påklädningssituationer. Jag har intervjuat pedagoger och vårdnadshavare samt genomfört så kallade gåturer med barnen där de fått berätta och visa mig vad de gör när de är i hallen.

Handledare

Huvudhandledare: Susanne Kjällander

Bihandledare: Linnea Bodén

Bihandledare: Arniika Kuusisto

Undervisning

Jag undervisar på förskollärarprogrammet och är främst med i trepartssamtal under VFU-II och VFU-IV, jag är även seminarielärare på ett par seminarier under språkterminen i termin 4, samt handleder självständiga arbeten. 

Forskning

Syftet med avhandlingen är att undersöka av- och påklädningspraktiker som görs och möjliggörs i förskolans hall. Forskningens fokus är på hur stora förskolehallars av- och påklädningspraktiker organiseras och hur barns, pedagogers och vårdnadshavares pågående praktiker gör förskolans hall. I avhandlingen analyseras och tolkas av- och påklädningsprakikter genom praktikteori av Theodore Schatzki och Henri Lefebvres teorier om socialt producerat rum. Avhandlingen tar metodologiskt utgångspunkt i Annemarie Mols praxiografiska metod för att undersöka praktiker i förskolans hall. Fältarbetet har genomförts på två stora förskolor i stadsmiljö. Andra viktiga koncept är plats, rum och tillhörighet.

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

Visa alla publikationer av Jessica Samsioe vid Stockholms universitet