Jessica SamsioeDoktorand
Om mig
Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning
Jag, Jessica, är doktorand i Förskoledidaktik på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen avdelningen för Förskollärarutbildning och förskoleforskning sedan hösten 2021. Jag är legitimerad förskollärare och har en masterexamen i förskoledidaktik.
Om min forskning
Mitt avhandlingsprojekt handlar om tidsrumslig organiserng med särskilt fokus på av- och påklädning i stora förskolehallar. Jag har intervjuat pedagoger och vårdnadshavare samt genomfört så kallade gåturer med barnen där de fått berätta och visa mig vad de gör när de är i hallen.
Handledare
Huvudhandledare: Susanne Kjällander
Bihandledare: Linnea Bodén
Bihandledare: Arniika Kuusisto
Undervisning
Jag undervisar på förskollärarprogrammet och är främst seminarielärare i två delkurser i språkterminen i termin 4, samt handleder självständiga arbeten.
Forskning
Denna avhandling ämnar undersöka och producera kunskap om stora förskole enheters tidsrumsliga organisering i relation till av- och påklädningspraktiker i förskolans hall. I denna avhandling studeras särskilt storförskolan och dess föränd-rade rumslighet, organisation och vardagspraktiker, genom att studera två större förskolor där alla eller merparten av barnen använder en hall. Syftet med avhandlingen är att bidra med empirisk kunskap om stora förskolors tidsrumsliga organisering och hur av- och påklädningsprakti-ker i stora förskolehallar organiseras, samt vilka didaktiska praktiker som konstrueras i samspel mellan miljön, barn och vuxna. Metodologiskt tillämpas konstruktivistiskt grundad teori (Charamz, 2014) med etnografiska metoder (Hammersley & Atkin-son, 2007).
Forskningsprojekt
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
De föränderliga dimensionerna av förskolans hall: en konstruktivistiskt grundad teori om pedagogers uppfattningar och beprövade erfarenheter om förskolans hall
2021. Jessica Samsioe.
Visa alla publikationer av Jessica Samsioe vid Stockholms universitet