Robert LecusayUniversitetslektor
Om mig
Jag är docent i pedagogik, lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning förskola, och projektforskare vid Malmö universitet (se forskningsprojekt nedan). Jag är också affilierad forskare till Helsingfors universitets grupp Cultural-Historical approaches to Children’s Learning and Development. Innan jag och min familj flyttade till Sverige var jag doktorand (Interdisciplinary PhD Program in Communication & Cognitive Science) och lektor vid University of California, San Diegos Department of Communication och Laboratory of Comparative Human Cognition. Jag är fortfarande affilierad forskare vid LCHC, där jag deltar i projektet Regenerating CHAT och dess utopiska förgreningar.
Undervisning
Jag undervisar i det grundläggande förskollärarutbildningsprogrammet såväl som i masterprogrammet i förskoledidaktik (som jag också är programansvarig för). Förutom att handleda självständiga forskningsprojekt på grund- och avancerad nivå, undervisar jag kurser i lek, policy för tidig barndomsutbildning (med fokus på internationella perspektiv) och forskningsmetoder.
Forskning
Forskning och forskningsprojekt
Min nuvarande forskning fokuserar på studier av lek, undervisning och utbildning för hållbarhet i svensk förskola, med särskilt fokus på hur förskolepedagoger förstår och hanterar spänningar som uppstår från kombinationen av dessa aktiviteter i förskolan. Dessa intressen är rotade i ett mer generellt intresse för att utforska förhållandet mellan formellt och informellt lärande och utbildning.
Pågående och avslutade forskningsprojekt:
Pågående
- Uppskalning av konceptstudier av estetiska litteractitetshändelser för kognitiv språkutveckling och likvärdig och inkluderande utbildning i förskolan: Design av ett forskningsprogram. (2024-2028) Forskningsprojekt - Vetenskapsrådet (Liselott Mariett Olsson – huvudforskare)
Avslutade
- Educational Common Spaces: Passing through enclosures and reversing inequalities (2021-2024). Forskningsprojekt - Horizon 2020 European Union Research and Innovation Grants (Ioannis Pechtelidis- huvudforskare; Liselott Mariett Olsson – svensk lag).
- Transforming Early Childhood Education and Care in the Baltic and Eastern European Region: Revitalizing pedagogical perspectives from Serbian, Finnish and Swedish Scholarship and Practice in the Field (2022-2023) Forskarnätverk - Östersjöstiftelsen Teaching, Play and Education for Sustainability in the era of Schoolification in Swedish Preschool: Case studies of the integration of the Playworld pedagogy in Reggio-inspired preschools (2021-2022. Forskningsprojekt - Södertörns Högskola – Lärarutbildning Forskningsbidrag.
- Early Childhood Education for Sustainable Development in the Era of “Teaching” in Swedish Preschool. Examining Children’s Pretend and Exploratory Play in a Preschool Forest Garden Intervention (2017-2019). Forskningsprojekt - Learning Practices in and out of School Research Environment Seed Grant.
- Mångfunktionella utomhusmiljöer som främjar hälsa och hållbarhet: en studie av samverkansprocesser för stärkta ekosystemtjänster i staden. (2017 – 2022). Forskningsprojekt - Forskningsrådet Formas (Tobias Samuelsson – huvudforskare)
- Documenting and Assessing Learning in Informal and Media-Rich Environment: State of the art review (2011 – 2015). Forskningsprojekt - John D. and Catherine T. MacArthur Foundation
Forskningsprojekt
Publikationer
För en komplett lista över publikationer, besök mina sidor på Google Scholar, Researchgate eller Web of Science (SU:s DiVA kommer endast att visa min forskning från och med 2023 eller senare).