Stockholms universitet logo, länk till startsida
Go to this page on our english site

Kretas arkeologi och historia under antiken

För dig som är antagen VT2021

Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.

På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.

Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats. 

Mer information på antagning.se

 

Checklista för antagna studenter

  1. Aktivera ditt SU-konto

    Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.

  2. Registrera dig på din institution

    Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.

  3. Ta del av institutionens information

    På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.

Notera

Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.

Information från institutionen

Information om upprop, registrering, lärplattform m.m. hittar du på den här sidan inom kort.

Välkomstaktiviteter

Vid terminsstart arrangeras ett antal välkomstaktiviteter för dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som bjuder på ett seminarium med viktig information och praktiska tips inför din studietid. Välkomstdagen arrangeras för alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarade välkomstdag på Campus Kista. 

Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.

su.se/valkomstaktiviteter


Hitta hit

Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.

Hitta på campus


Läs mer

Ny student

Under utbildningen

Studenthandboken

Kårer och föreningar

Kursen ger en introduktion till Kretas arkeologi och historia från de första mänskliga lämningarna till och med romersk tid. Under kursens gång studeras både arkeologiskt material och antika textkällor med särskilt fokus på sociala och politiska strukturer, religiöst liv, samt handel och kontakter. Kursen syftar till att ge en ökad medvetenhet om Kretas betydelse för medelhavets arkeologi och historia utifrån ett långtidsperspektiv. Dessutom belyser kursen olika moderna föreställningar om Kretas arkeologi och historia.

Inom kort kommer mer information om utbildningen att finnas på den här sidan. Fram till dess finns informationen på ansvarig institutions egen webbplats.
  • Kursupplägg

    Undervisning

    Undervisnings- och examinationsform VT2021

    Undervisningen består av digitala föreläsningar och seminarier (zoom). Om förutsättningarna förändras under våren kommer viss undervisning förläggas på institutionen. Kursen examineras genom muntlig redovisning och hemtentamen.
    Kursansvarig: Ann-Louise Schallin
    Examinator: Lena Sjögren

     

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Fastställd av Institutionsstyrelsen 2018-01-30

     

    • Anna Lucia D’Agata, “The many lives of a ruin: history and metahistory of the Palace of Minos at Knossos”, i O. Krzyszkowska (red.), Cretan Offerings (British School at Athens studies, 18), London 2010, s. 57-69. (e-resurs från JSTOR via SUB)
    • Susan Lupack, “Minoan Religion” i E. H. Cline (red.), The Oxford Handbook of the Bronze Age Aegean, Oxford University Press 2012, 14 sidor. (e-resurs via SUB)
    • John C. McEnroe, Architecture of Minoan Crete. Constructing Identity in the Aegean Bronze Age. University of Texas Press, Austin 2010. 202 s.
    • Mieke Prent, “Ritual and ideology in Early Iron age Crete: The Role of the Past and the East “ i A. B. Knapp & P. van Dommelen (red.), The Cambridge Prehistory of the Bronze and Iron
    • Age Mediterranean, Cambridge University Press 2014, s. 650-664. (e-resurs från Cambridge Core via SUB)
    • Donald Preziosi & Louise A. Hitchock, Aegean Art and Architecture. Oxford University Press. Oxford 1999. 252 s.
    • Cynthia W. Shelmerdine (red.), The Cambridge Companion to The Aegean Bronze Age, Cambridge University Press 2008. (452 s., kapitel enligt lärares urval) (e-resurs Cambridge Companions Online via SUB)
    • Rebecca J. Sweetman, “Roman Knossos: The Nature of a Globalized City”, American Journal of Archaeology 111, 2007, s. 61-81. (e-resurs från JSTOR via SUB)
    • The Encyclopedia of Ancient History (sökord enligt lärares urval) (e-resurs från Wiley Online Library via SUB)
    • Ruth Westgate, “House and society in Classical and Hellenistic Crete”, American Journal of Archaeology 111, 2007, s. 423-457. (e-resurs från JSTOR via SUB)
    • James Whitley, “Crete” i K. A. Raaflaub & H. van Wees (red.), A Companion to Archaic Greece, Wiley & Blackwell 2009, s. 273-293. (e-resurs via SUB)
    • Samt artiklar enligt lärares urval