Lyx, medier och marknadsföring
Kurs på engelska, MA-nivå. Kursen introducerar dig till studier av lyx som ett historiskt och sociokulturellt fenomen som har påverkat det västerländska samhället på olika sätt.
Forskningen inom lyxområdet har tidigt etablerats som en del av modevetenskap vid Stockholms universitet. Som ett resultat av ett ständigt växande forskningsfält syftar denna kurs till att introducera studenterna till studier av lyx som ett historiskt och sociokulturellt fenomen som har påverkat det västerländska samhället på olika sätt.
Sedan 1900-talet har lyxindustrin använts sig av olika marknadsföringsstrategier som har hjälpt varumärken och modehus att skapa och föreviga en myt kring sina produkter. Centralt i kursen är att utforska effekterna av media, inklusive sociala medier, på etableringen av lyx som en varumärkesverklighet. Kursen belyser också spänningarna kring lyx idag, som både är en produkt av gigantiska konglomerat och ett uttryck för självtillfredsställelse. Mening och värdeskapande av produkter ses genom linsen av olika sociologiska teorier som hjälper till att rama in lyx i ett större sociokulturellt sammanhang. Kursen utgår ifrån den grundläggande synen på lyx som både materiellt (det påtagliga hantverket) och immateriellt (ontologiskt) inslag, vilket undersöks genom varierande empiriskt material.
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.