Drama - lek - språk
Vill du använda drama som verktyg för att utveckla barns språk-, läs- och skrivutveckling? Då är det här en kurs för dig!
Kursen syftar till att ge grundläggande förmåga att använda drama som redskap för att stimulera barns språk-, läs- och skrivutveckling. Kursen innefattar aktuell forskning om dramalekens betydelse för barns språkutveckling, och praktiska övningar i att leda drama med yngre barn.
Kursen bygger på gestaltande arbetsformer och reflektion kring tillämpning av drama i olika sammanhang, till exempel inom förskola, fritidshem och grundskolans lägre årskurser. Kursen är även relevant för andra yrkeskategorier som till exempel logopeder och bibliotekarier.
I kursen behandlas:
- forskning om sambandet mellan lek, drama och verbal förmåga
- lekens betydelse för inre bildskapande, perspektivbyte och symboliskt tänkande
- drama som didaktiskt verktyg för att stimulera barns språkutveckling
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturseminarier, praktiska övningar individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro krävs på minst 80 % av seminarier och praktiska övningar.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och praktiska redovisningar samt en skriftlig inlämningsuppgift.
Betygskriterier HV00DF gäller från HT 2022 (161 Kb)
Examinator
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.Sommarkursen ges på campus, på halvfart - med uppehåll under tre veckor i juli.
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig lärare
Eva Hallgren, eva.hallgren@su.seStudievägledning
studievagledning.did@su.seUtbildningsadministration
kursadmin.did@su.se