Geografididaktik - att tänka geografiskt
Kursen behandlar aktuella geografididaktiska frågeställningar av relevans för undervisning i geografi inom både grundskola och gymnasieskola.
Centrala geografiska tankeredskap för elevers vidgade förståelse av geografi som ämne och skolämne bearbetas, liksom hur ämneskunskaper i geografi kan stärka elevers beredskap för framtiden. Vidare behandlas hur fältstudier, GIS och olika geografiska analys- och förklaringsmodeller kan användas för att skapa förståelse för komplexa framtidsfrågor.
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
Undervisningen består av digitala seminarier på webben.
Muntliga redovisningar och skriftliga seminarieuppgifter är obligatoriska inslag i kursen. Närvaro på all undervisning är obligatorisk.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift i form av en hemtentamen som baseras på uppgifter som bearbetats under kursen.
Examinator
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig lärare
Gunilla Granath Zillén, gunilla.granath-zillen@su.seStudievägledning
studievagledning.did@su.seUtbildningsadministration
kursadmin.did@su.se