Ungdom i det senmoderna samhället: Smartphonegenerationen ur ett folkhälsoperspektiv
Den här kursen syftar till att belysa levnadsvanor och hälsa bland unga människor idag, med fokus på den grupp som ibland kallas för ”smartphonegenerationen”, ”iGen” eller ”Generation Z”.
Det senmoderna samhälle som dagens unga växer upp i präglas av individualisering och globalisering. Dessutom har tekniken fått en allt större betydelse, inte minst genom digitaliseringen som möjliggjort nya former av informationsutbyte och kontakter mellan människor. Ytterligare ett karaktärsdrag i det senmoderna samhället, som torde vara av särskild betydelse för unga, är människors upptagenhet av den egna identiteten och identitetsskapande som källa till mening och engagemang.
En central fråga är på vilka sätt det senmoderna samhällets karaktärsdrag inverkar på ungas levnadsvanor och hälsa.
Kursen syftar till att belysa levnadsvanor och hälsa bland unga människor idag, med fokus på den grupp som ibland kallas för ”Smartphonegenerationen”, ”iGen” eller ”Generation Z” - d.v.s. födda från mitten av 1990-talet till början av 2000-talet.
Kursen redogör för begrepp som är centrala för studiet av ungas levnadsvanor och hälsa, och presenterar empiriska resultat från studier av ungas levnadsvanor och hälsa. Kursen redogör också för centrala aspekter av det senmoderna samhället såsom individualisering, globalisering, digitalisering och identitetsskapande. Därutöver diskuteras sociala faktorer av betydelse för ungas levnadsvanor och hälsa, samt hur dessa faktorer skulle kunna vara kopplade till förändringar av ungas levnadsvanor och hälsa över tid. Vidare diskuteras möjliga kopplingar mellan karaktärsdrag i det senmoderna samhället och levnadsvanor och hälsa bland unga idag.

-
Kursupplägg
Undervisning
Undervisningen baseras på digitalt material som tillgängliggörs via lärplattformen Athena, framförallt i form av förinspelade föreläsningar. Därutöver består kursen av enskilt arbete.
All undervisning ges helt på distans utan fysiska träffar. Men observera att en skriftlig salstentamen genomförs på plats vid Stockholms universitet.
Undervisningen sker i huvudsak på svenska, men vissa inslag av undervisning på engelska kan förekomma. Delar av kurslitteraturen är på engelska.
Mer detaljerad information publiceras senast en månad innan kursstart samt kommer att finnas tillgänglig i lärplattformen Athena för registrerade studenter.
Kursansvariga
Sara Brolin Låftman, Joakim Wahlström och Johan Svensson.
Examination
Kunskapskontroll och examination
Del 1 av kursen examineras med ett flervalstest som ges i lärplattformen Athena.
Del 2 av kursen examineras med en salstentamen torsdagen den 14 augusti kl 08-11 på Campus Frescati, Stockholms universitet. Tillfällen för omtentamen publiceras senare.
Examination sker på svenska.
Mer information om examinationsformerna hittar du i kursplanen. Betygskriterier meddelas vid kursstart.
Examinator
Sara Brolin Låftman
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.Kursen ges på distans samt med en salstentamen under veckorna 24–33, 2025.
Tidpunkt för ordinarie salstentamen är 14 augusti kl 8-11 på Campus Frescati, Stockholms universitet. Tillfällen för omtentamen publiceras senare.
Kursens fullständiga planeringar kommer att finnas tillgängliga för registrerade studenter i lärplattformen Athena.
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Mer information
Information till antagna 2025
För mer information se denna webbsida:
-
Kontakt
Studentkontakter
Vi är här för att hjälpa dig med dina frågor före, under och efter dina studier vid Institutionen för folkhälsovetenskap.
StudievägledareUtbildningsadministratör, grund- och avancerad nivåElisabeth HanssonUtbildningsadministratör, grund- och avancerad nivå
Studierektor, grund- och avancerad nivåJonas LandbergStudierektor