Vetenskapsteori och metodologi inom barn- och ungdomsvetenskap
Kursen är en obligatorisk kurs inom Masterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap, termin 2.
Kursen introducerar centrala vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp och perspektiv inom samhälls- och kulturvetenskap, samt reflekterar över deras betydelse för forskning om barn och unga. Vikt läggs vid frågor kring hur värden, makt samt barns och ungas röst, perspektiv, villkor och representation aktualiseras i forskningsprocessen. En central del av kursen behandlar grundläggande principer inom kvalitativ och kvantitativ metod såsom forskningsdesign, kvalitetskriterier och forskningsetik. Dessutom diskuteras centrala likheter och skillnader mellan dessa metoder och hur de kan komplettera varandra.
-
Kursupplägg
Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, seminarier och självstudier.
Kursen ges i period A, 15/1 - 14/2 2024.
Kursbeskrivning UB21MP VT24 (229 Kb)
Examination
För information om exmination, se kursbeskrivningen.
Examinator
Examinator VT24 är Elias Le Grand.
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig: Elias Le Grand
Kursadministratör: Doris Rehnström