Stockholms universitet logo, länk till startsida
Go to this page on our english site

Specialpedagogiska utmaningar i en skola för alla - kurs inom VAL-projektet

Studenter på föreläsning
Foto: Nikas Björling

Kursen behandlar skolans uppdrag att arbeta för alla elevers möjligheter till delaktighet och lärande. Under kursen lär du dig om olika funktionsnedsättningar, inklusive neuropsykiatriska svårigheter. Du får också kunskaper om hur du som lärare utifrån elevers behov och förutsättningar kan, tillgodose specialpedagogiska behov i undervisningen i samverkan med andra. Kursen berör även vikten av lärarens bemötande av elever och ansvar att stimulera till elevers utveckling och lärande, i enhetlighet med nationella och internationella styrdokument. Specialpedagogiska insatser relateras till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt etiska aspekter.

  • Kursupplägg

    Kursen bygger på aktivt samarbetslärande och förutsätter medverkan vid samtliga kursträffar. Kursen genomförs med fyra kursträffar, varav alla kommer att ske online via videoverktyget ZOOM. Lärplattformen Athena kommer att vara ett viktigt verktyg för kommunikation och arbete. Varje kurstillfälle förutsätter både förarbete och efterarbete både individuellt och i grupp. Ni kommer att arbeta i studentarbetslag mellan och på kursträffar där syftet är att bearbeta och diskutera texter samt begrepp. Under kursens gång genomförs en fältstudie - intervjustudie som planeras i studentarbetslaget, genomförs individuellt, bearbetas, analyseras samt presenteras muntligt i grupp, detta med en digital presentation. Ytterligare arbetsuppgifter sker individuellt där frågor besvaras.

    Undervisning

    Undervisningen utgörs av föreläsningar (via webb, direkt online samt inspelade), olika typer av seminarier, fältarbete/alt projektarbete och grupparbeten i studentarbetslag. Inför kursträffarna ingår individuella förberedelser då vi arbetar med ”flipped classroom”, omvänt klassrum. Undervisningen sker med hjälp av videoverktyget ZOOM och lärplattformen Athena.

    Examination

    Kurskrav
    De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår under rubriken Undervisning i kursplanen.

    Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro

    För en genomförd och godkänd kurs förväntas följande:

    • Inlämnad individuell examinationsuppgift som är betygsgrundande.

    Examinationsformer
    Kursen examineras genom ett individuellt arbete på sammanlagt 5 sidor. I den individuella skriftliga examinationsuppgiften ska studenten med hjälp av kurslitteraturen behandla de frågor som har diskuterats, analyserats och kritiskt granskats under kursens gång i relation till kursens förväntade studieresultat.
    En förutsättning för att få godkänt slutbetyg på kursen krävs deltagande i redovisningen av fältarbete samt lägst betygsgraden E på Individuell skriftlig uppgift.

    Examinationsdatum och omexamination
    Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns på institutionens webbplats samt på kursplatsen i lärplattformen Athena.

    Betygskriterier
    Betygskriterierna meddelas vid kursstart.

    Examinator

    Annika Käck

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Litteraturlistan uppdaterades senast inför HT20 och är fortfarande giltig för VT22. 

  • Mer information

    Webbregistrering

    Registrering för HT22 kommer vara öppen mellan 8-14 augusti 2022
    Du registrerar dig på din kurs i Ladok.

     

    Athena

    All kursinformation som finns på denna kurshemsida uppdateras inför varje terminsstart och är aktuell fram tills dess att kursen börjar. Efter det hittar du all information i lärplattformen Athena. För att kunna logga in där krävs det att du är både antagen och registrerad på kursen.

    Zoom

    Studentguide till Zoom (247 Kb)

    Studera med funktionsnedsättning

    Stockholms universitet erbjuder dig som har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning särskilt pedagogiskt stöd under studierna. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen.
    För mer information: Studera med funktionsnedsättning

    Om du har frågor kring särskilt stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta kontaktperson för studenter med särskilt pedagogiskt stöd.

  • Kontakt

    Kursansvarig:
    Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig:
    Annika Käck - annika.kack@specped.su.se

    Utbildningsadministratör:
    Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör:
    Elsa Thomas - lararprogram@specped.su.se

    Studievägledare:
    För vägledande frågor om till exempel pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering, kontakta studievägledare: 
    Liselotte Fries - studievagledare@specped.su.se 

    Specialpedagogiska institutionens kontaktsida