Specialpedagogiska utmaningar i en skola för alla - kurs inom VAL-projektet

Kursen behandlar skolans uppdrag att arbeta för alla elevers möjligheter till delaktighet och lärande. Under kursen lär du dig om olika funktionsnedsättningar, inklusive neuropsykiatriska svårigheter. Du får också kunskaper om hur du som lärare utifrån elevers behov och förutsättningar kan, tillgodose specialpedagogiska behov i undervisningen i samverkan med andra. Kursen berör även vikten av lärarens bemötande av elever och ansvar att stimulera till elevers utveckling och lärande, i enhetlighet med nationella och internationella styrdokument. Specialpedagogiska insatser relateras till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt etiska aspekter.
-
Kursupplägg
Kursen bygger på aktivt samarbetslärande och förutsätter medverkan vid samtliga kursträffar. Kursen genomförs med fyra kursträffar, varav en av träffarna ges på campus, och tre digitalt via videoverktyget ZOOM. Lärplattformen Athena kommer att vara ett viktigt verktyg för kommunikation och arbete. Varje kurstillfälle förutsätter både förarbete och efterarbete både individuellt och i grupp. Ni kommer att arbeta i studentarbetslag mellan och på kursträffar där syftet är att bearbeta och diskutera texter samt begrepp. Under kursens gång genomförs en fältstudie - intervjustudie som planeras i studentarbetslaget, genomförs individuellt, bearbetas, analyseras samt presenteras muntligt i grupp, detta med en digital presentation. Ytterligare arbetsuppgifter sker individuellt där frågor besvaras.
Undervisning
Undervisningen utgörs av föreläsningar (via webb, direkt online samt inspelade), olika typer av seminarier, fältarbete/alt projektarbete och grupparbeten i studentarbetslag. Inför kursträffarna ingår individuella förberedelser då vi arbetar med ”flipped classroom”, omvänt klassrum. Undervisningen sker med hjälp av videoverktyget ZOOM och lärplattformen Athena.
Examination
Kurskrav
De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår under rubriken Undervisning i kursplanen.Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro
För en genomförd och godkänd kurs förväntas följande:
- Inlämnad individuell examinationsuppgift som är betygsgrundande.
Examinationsformer
Kursen examineras genom ett individuellt arbete på sammanlagt 5 sidor. I den individuella skriftliga examinationsuppgiften ska studenten med hjälp av kurslitteraturen behandla de frågor som har diskuterats, analyserats och kritiskt granskats under kursens gång i relation till kursens förväntade studieresultat.
En förutsättning för att få godkänt slutbetyg på kursen krävs deltagande i redovisningen av fältarbete samt lägst betygsgraden E på Individuell skriftlig uppgift.Examinationsdatum och omexamination
Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns på institutionens webbplats samt på kursplatsen i lärplattformen Athena.Betygskriterier
Betygskriterierna meddelas vid kursstart.Examinator
Denis Tajic
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.Litteraturlistan uppdaterades senast inför VT25.
-
Kursrapporter
-
Mer information
Webbregistrering
Du hittar akutell information om webbregistrering på följande länk:
Webbregistrering vid Specialpedagogiska institutionen
Digitala verktyg och annan information
Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi) med mera samt länk till lärplattformen Athena hittar du nedan:
Under utbildningen
Information om tillgodoräknande, blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier och mycket mer hittas på sidan:
Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta institutionens studievägledare:
För mer information:
Studera med funktionsnedsättning
-
Kontakt
Kursansvarig:
Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig:
Denis Tajic - denis.tajic@specped.su.se
Utbildningsadministrationen:
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministrationen:
studentexpedition@specped.su.seStudievägledare:
Är du i behov av riktat pedagogiskt stöd under din studietid eller vill diskutera studieplanering, kontakta då studievägledare:
studievagledare@specped.su.se