Specialpedagogiska utmaningar i en skola för alla - kurs inom VAL-projektet
Kursen behandlar skolans uppdrag att arbeta för alla elevers möjligheter till delaktighet och lärande. Under kursen lär du dig om olika funktionsnedsättningar, inklusive neuropsykiatriska svårigheter. Du får också kunskaper om hur du som lärare utifrån elevers behov och förutsättningar kan, tillgodose specialpedagogiska behov i undervisningen i samverkan med andra. Kursen berör även vikten av lärarens bemötande av elever och ansvar att stimulera till elevers utveckling och lärande, i enhetlighet med nationella och internationella styrdokument. Specialpedagogiska insatser relateras till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt etiska aspekter.
-
Kursupplägg
Kursen bygger på aktivt samarbetslärande och förutsätter medverkan vid samtliga kursträffar. Kursen genomförs med fyra kursträffar, varav en av träffarna ges på campus, och tre digitalt via videoverktyget ZOOM. Lärplattformen Athena kommer att vara ett viktigt verktyg för kommunikation och arbete. Varje kurstillfälle förutsätter både förarbete och efterarbete både individuellt och i grupp. Ni kommer att arbeta i studentarbetslag mellan och på kursträffar där syftet är att bearbeta och diskutera texter samt begrepp. Under kursens gång genomförs en fältstudie - intervjustudie som planeras i studentarbetslaget, genomförs individuellt, bearbetas, analyseras samt presenteras muntligt i grupp, detta med en digital presentation. Ytterligare arbetsuppgifter sker individuellt där frågor besvaras.
Undervisning
Undervisningen utgörs av föreläsningar (via webb, direkt online samt inspelade), olika typer av seminarier, fältarbete/alt projektarbete och grupparbeten i studentarbetslag. Inför kursträffarna ingår individuella förberedelser då vi arbetar med ”flipped classroom”, omvänt klassrum. Undervisningen sker med hjälp av videoverktyget ZOOM och lärplattformen Athena.
Examination
Kurskrav
De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår under rubriken Undervisning i kursplanen.Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro
För en genomförd och godkänd kurs förväntas följande:
- Inlämnad individuell examinationsuppgift som är betygsgrundande.
Examinationsformer
Kursen examineras genom ett individuellt arbete på sammanlagt 5 sidor. I den individuella skriftliga examinationsuppgiften ska studenten med hjälp av kurslitteraturen behandla de frågor som har diskuterats, analyserats och kritiskt granskats under kursens gång i relation till kursens förväntade studieresultat.
En förutsättning för att få godkänt slutbetyg på kursen krävs deltagande i redovisningen av fältarbete samt lägst betygsgraden E på Individuell skriftlig uppgift.Examinationsdatum och omexamination
Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns på institutionens webbplats samt på kursplatsen i lärplattformen Athena.Betygskriterier
Betygskriterierna meddelas vid kursstart.Examinator
Denis Tajic
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.Litteraturlistan uppdaterades senast inför höstterminen 2023 och är fortfarande giltig för höstterminen 2024.
-
Kursrapporter
-
Mer information
Webbregistrering
Registrering för HT24 kommer vara öppen mellan 5-11 augusti 2024.
Du registrerar dig på din kurs i Ladok.OBS! Eftersom kursen ingår i ett lärarprogram kan registreringsperioden avvika från informationen längst upp på sidan.
Praktisk information inför kursstart
Besök En lyckad terminstart för information om:
- hur du aktiverar ditt universitetskonto och beställer universitetskort
- registrering
- lärplattformen Athena
För mer information om bland annat IT-support, säkerhetstips och digitala verktyg och tjänster: IT för studenter
På Serviceportalen hittar du information om hur du kommer igång med e-mötesverktyget Zoom som används vid Stockholm universitet.
Om du efter registrering vill avbryta kursen hittar du information om hur du går tillväga på följande länk: Under utbildningen
Distansundervisning på fristående kurser vid Specialpedagogiska institutionen
Kursen ges helt på distans. Det innebär att vi inte har några fysiska träffar och att du har en stor frihet vad gäller att själv bestämma varifrån du deltar i undervisningen. Undervisning på distans innebär också att du har ansvar för att ordna så att du har tillgång till en fungerande miljö vid undervisningstillfällena, lämplig utrustning och en bra uppkoppling.
Mer information om att delta i undervisning på distans hittar du här.Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder olika former av riktat pedagogiskt stöd för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos Studentavdelningen. För mer information: Studera med funktionsnedsättning
Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta studievägledaren vid institutionen. Vänligen se kontaktuppgifter nedan. -
Kontakt
Kursansvarig:
Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig:
Denis Tajic - denis.tajic@specped.su.se
Utbildningsadministrationen:
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministrationen:
studentexpedition@specped.su.seStudievägledare:
Är du i behov av riktat pedagogiskt stöd under din studietid eller vill diskutera studieplanering, kontakta då studievägledare:
Jenny Nordström Babic - studievagledare@specped.su.se