Under utbildningen
Under din utbildning kan du ibland behöva extra resurser. Det kan röra sig om allt från mallar och blanketter till någon att prata med för att få praktisk hjälp. Här har vi listat några av de stöd som finns för att du ska kunna klara dina studier och få en så bra tid hos oss som möjligt.
Studieinformation
Här kan du bland annat läsa om vilka stödresurser som finns för dig som student vid institutionen och Stockholms universitet. Du hittar information om exempelvis vad som gäller om du vill ansöka om tillgodoräknande, göra studieavbrott, studieuppehåll eller skriva en omexamination när ordinarie examinationer passerat.
Deltagare i Lärarlyftet
Tillgång till stöd och resurser under utbildningen skiljer sig mellan ordinarie studenter och deltagare i uppdragsutbildningar som Lärarlyftet. Därför finns särskild information om de regler och rättigheter som berör dig som läser ett av våra speciallärarprogram genom Lärarlyftet. Här hittar du information för dig som är deltagare i Lärarlyftet:
Under utbildningen - deltagare i Lärarlyftet
Examination
Anmälan till omexamination – aktiv kurs
Varje ordinarie examination följs av två schemalagda omexaminationer. Om du behöver delta vid en omexamination anmäler du dig via Ladok. Aktuella omexaminationsdatum finns listat i kursens schema. Anmälningsperioden framgår i Ladok, men du hittar också information om aktuella datum på kursens Athenasida. Anmälan är endast synligt för registrerade studenter och syns på startsidan eller under ”examinationstillfällen”. Har du problem med att anmäla dig, kontakta då utbildningsadministratör för ditt program eller din kurs:
Har alla tre examinationer passerat kommer du att hänvisas till ett uppsamlingstillfälle för omexaminationer, se rubriken "Anmälan till omexamination – för uppsamlingstillfälle".
Anmälan till omexamination – för uppsamlingstillfälle
Om din kurs ordinarie examinationstillfällen passerat eller om du behöver ytterligare examinationstillfälle för att uppnå godkänt resultat, hänvisas du till omexamination vid ett uppsamlingstillfälle. Vi håller två fasta uppsamlingstillfällen per läsår. För att delta krävs det att du anmält dig till aktuellt uppsamlingstillfälle.
Vi erbjuder följande omexaminationstillfällen HT 24 och VT 25:
1 november 2024
Anmälningsperiod: 2 september - 1 oktober 2024
1 april 2025
Anmälningsperiod: 3 februari - 3 mars 2025
I din anmälan behöver följande framgå:
- namn,
- personnummer,
- kurskod på kursen du vill examineras på,
- namn på examinationen och eventuell delkurs.
Anmälan skickas till studentexpedition@specped.su.se senast sista anmälningsdag.
Det digitala vetenskapliga arkivet - DiVA
När du har skrivit din uppsats och blivit godkänd har du möjlighet att publicera den i publikationsdatabasen DiVA. Efter att du laddat upp din uppsats i DiVA granskas den av institutionen och publiceras därefter. Om du har frågor om publicering, kontakta då administrationen för det program du studerat:
Vad har andra studenter skrivit om?
I DiVA, som Stockholms universitetsbibliotek ansvarar för, kan du hitta uppsatser som våra tidigare studenter har skrivit och publicerat.
Sök i DiVA
Fusk och plagiering av text
Stockholms universitet ser mycket allvarligt på fusk och plagiering. Med fusk menas exempelvis att studenter samarbetar på ett otillåtet sätt, medför otillåtna hjälpmedel – som fusklappar, otillåtna anteckningar eller mobiltelefon – eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination. Läs mer om disciplinärenden:
Omprövning av resultat
Betyg är ett myndighetsbeslut som inte går att överklaga. Vid uppenbara fel kan du som student ansöka om omprövning av resultat. Omprövning kan genomföras till exempel vid de fall då rättande lärare har missat att rätta ett svar eller räknat fel i sammanräkningen av tentamensresultatet.
Ansökan om omprövning görs via blankett. Instruktioner för ansökan och blankett hitar du på följande länk:
Självständigt arbete/examensarbete
Inom speciallärar- och specialpedagogprogrammet är sista kursen ett självständigt arbete om 15 hp som skrivs i par. Om du av särskilda skäl behöver skriva enskilt skickar du en ansökan till institutionens registrator, därefter fattar programmets studierektor beslutet. Ansökan ska vara inskickad till institutionen senast 1 november inför vårtermin och 1 maj inför hösttermin. Blankett:
Blankett för anhållan om avsteg från att skriva självständigt arbete parvis (488 Kb)
Blankett skickas till:
Lika villkor
Lokal regel om barns närvaro under undervisning
Institutionen har en lokalt fastställd regel gällande närvaro av barn i undervisningssituationer: varje undervisningssituation är avsedd och organiserad endast för de studenter som är antagna till och aktivt bedriver studier på kursen. Undervisningens krav på studenters fulla uppmärksamhet och medverkan gör att medföljande barn är olämpligt. Det råder alltså ingen rättighet för studenter att ta med barn till en undervisningssituation.
Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder olika former av riktat pedagogiskt stöd för dig med varaktig funktionsnedsättning. Riktat pedagogiskt stöd kan göra det möjligt att studera på lika villkor med andra studenter. Rekommenderat stöd utgår ifrån dina behov och ska vara rimligt utifrån funktionsnedsättning, kurskrav och förväntade studieresultat.
Ansök om stöd
För att få riktat pedagogiskt stöd behöver du göra en ansökan via Nais (Nationellt administrations- och informationssystem för samordnare). Du ansöker genom att logga in i Nais. Där fyller du i webbformuläret och bifogar dokumentation som styrker din varaktiga funktionsnedsättning. Du kan ansöka om riktat pedagogiskt stöd redan när du ansöker till en utbildning, innan du är antagen till en kurs, alternativt efter att du har fått ditt antagningsbesked.
Du hittar mer information om hur du ansöker om stöd och vilka stödformer som Stockholms universitet erbjuder på Studentavdelningens hemsida, under rubriken Studera med funktionsnedsättning.
Studera med funktionsnedsättning
Riktat pedagogiskt stöd på Specialpedagogiska institutionen
När du har fått ditt Nais-besked kontaktar du snarast institutionens kontaktperson för riktat pedagogiskt stöd. I ditt mejl skriver du vilken kurs du är antagen till och bifogar ditt Nais-besked.
Kontakt för riktat pedagogiskt stöd:
studiestod@specped.su.se
Du behöver kontakta institutionen innan din kurs startar, för att institutionen ska kunna tillhandahålla det stöd du fått rekommenderat i ditt Nais-besked. Du kan behöva resonera med examinator innan kursstart om ditt stöd gäller anpassning av examination.
Ytterligare information om stöd för dig med Nais-besked hittar du på kursplatsen i lärplattformen Athena.
Studieplanering
Tillgodoräknande och validering
Du som är antagen som student vid Stockholms universitet kan ansöka om att tillgodoräkna dig tidigare högskolestudier och yrkeserfarenhet. Tillgodoräknade beviljas om din tidigare utbildning eller yrkeserfarenhet bedöms motsvara den kurs eller delkurs som din ansökan gäller. I vissa fall kan ett beviljat tillgodoräknande möjliggöra att du kan komma vidare snabbare i din utbildning. Mer information om tillgodoräknande hittas på sidan:
Studieuppehåll för programstudenter
Studieuppehåll kan göras först när du har påbörjat dina studier. Är du nyantagen och vet att du inte kan påbörja dina studier ska du istället ansöka om anstånd med studiestarten. Läs mer om anstånd på sidan:
Ansökan om studieuppehåll görs via blankett för ansökan om studieuppehåll. Blanketten skickas till institutionens registrator via mejl och uppehållet verkställs från och med det datum som anges i ansökan, glöm inte att slutdatum också ska anges. Normalt beviljas studieuppehåll ett år i taget, men längre studieuppehåll kan göras exempelvis om den kurs du ska återuppta inte går just den terminen. Förlängning av studieuppehåll görs genom ny ansökningsblankett. Meddela gärna din ansvariga lärare om att du har sökt studieuppehåll. Inför ditt återupptagande får du gärna höra dig till utbildningsadministrationen. Blanketten hittar du på följande länk:
Ansökan om studieuppehåll (495 Kb)
Du kan läsa mer om universitetets regler om studieuppehåll och information om hur beslut överklagas på:
Studieavbrott
Du gör avbrott och lämnar återbud på program eller kurs själv via
Ladok för studenter:
För att lämna återbud eller avbryta dina studier loggar du in på Ladok och går till "Min utbildning". Du väljer därefter program eller kurs och "Jag vill inte läsa denna utbildning". Du får då upp en dialogruta som förklarar vad avbrottet eller återbudet innebär och bekräftar sedan åtgärden. Om du ska göra avbrott på program eller kurs men väntar på att resultat ska rapporteras behöver du invänta detta innan du gör ditt avbrott.
Om du läser ett program, var noga med att lägga in avbrott på programmet och inte endast kursen inom programmet. Behöver du hjälp med ditt avbrott, kontakta utbildningsadministratör:
Tidigt avbrott
Avbrott på kurs inom tre veckor från kursstart kallas tidigt avbrott och innebär att du kan söka programmet eller kursen igen via Antagning.se. Vid avbrott senare än tre veckor behöver du kontakta institutionen för omregistrering på kursen, vilket endast kan ske i mån av plats. Det finns mer att läsa om återupptagande av studier under rubriken "Återupptagande av studier" på denna sida.
Byte av studietakt
Om du önskar att byta studietakt, till exempel från halv- till helfart, så behöver du göra en ansökan till den önskade studietakten via Antagning.se. Det går inte att byta studietakt mitt i ett läsår. Blir du antagen till den nya studietakten kan du tillgodoräkna dig de delar inom programmet du redan avklarat, förutsatt att utbildningen inte har förändrats .
Återupptagande av studier
Har du inte återupptagit dina studier som planerat efter studieuppehåll, gjort avbrott på dina studier eller haft uppehåll utan att registrera det, då kan du bli omregistrerad i mån av plats.
När du kontaktar utbildningsadministrationen, ange:
- Namn
- Personnummer
- Program för programstudenter, inriktning och studietakt
- Kurskod och kursnamn, inklusive delkurs
- Termin, den termin som du vill återuppta dina studier
Ansökan för återupptagande av studier ska inkomma senast 1 juni för höstterminen och 1 november för vårterminen.
Stödfunktioner
Athena
Kursinformation som finns på kurshemsidorna uppdateras inför varje terminsstart och är aktuell fram till dess att kursen börjar. Därefter hittar du all information på lärplattformen Athena. För att kunna logga in på Athena krävs det att du är både antagen till och registrerad på kursen.
Du hittar mer information om Athena i IT-avdelningens studentgudie:
Biblioteket
Förutom litteratur erbjuder Universitetsbiblioteket även bland annat skriv- och språkverkstad, sökhandledning med mera. På bibliotekets webbplats kan du läsa mer samt ta del av guider och filmer du kan nytta av under dina studier. Läs mer om:
Studenthälsa
Studenthälsan i Stockholm
Studenthälsan erbjuder individuella samtal, grupper, workshoppar och andra aktiviteter som handlar om att ta hand om sitt mående under studietiden. Det kan handla om exempelvis stressrelaterade problem, nedstämdhet, oro och/eller studiemässiga svårigheter, som uppskjutande, talängslan eller problem att hitta balans mellan studier och fritid. Alla besök och aktiviteter hos Studenthälsan är avgiftsfria. Du hittar till Studenthälsan på Studenthuset på Stockholms universitet
Webbportal om studenthälsa
Studenthälsa.se är en nationellt gemensam webbplats för studenter på landets lärosäten som samlar fakta, råd och guider till självhjälp inom studenthälsa på ett och samma ställe. Här når du också inspelade föreläsningar, riktiga berättelser från studenter och övningar som kan hjälpa dig som student till ett bättre mående. Studenthälsa.se ska fungera som ett komplement till, och som en avlastning, för studenthälsan på lärosäten runt om i landet.
Studentkåren
Stockholms universitets studentkår, SUS, är den största av de tre kårerna och förespråkar alla studenter vid Stockholms universitet centralt. Kåren organiserar studenter som vill påverka sin utbildning samt företräder deras intressen när universitetet fattar beslut. Du kan delta och engagera dig i olika evenemang och aktiviteter genom kårföreningen samt i student-/doktorandråd.
Om du upplever problem kopplat till din utbildning kan SUS studentombud ge råd och stöd gällande studenträttigheter och studentinflytande. Studentombuden företräder inte studenter och närvarar inte vid möten, men kan bidra med information inför sammanträdanden. Studentombuden informerar om studenters rättigheter som skyldigheter. Detta gäller vid såväl disciplinära ärenden som vid frågor gällande din utbildning. Du hittar mer information på:
Vid trakasserier och diskriminering hänvisas du som student till Lika villkor på Stockholms universitet som nås per mejl:
Studieintyg (resultat- och registreringsintyg)
Studieintyg skrivs enklast ut själv via Ladok för studenter genom att logga in med ditt universitetskonto. Klicka på kategorin ”Meny”, därefter på ”Intyg” och sedan ”Skapa intyg”, välj det intyg och den period du är i behov av:
Ladok för studenter
Behöver du ett studieintyg med stämpel och underskrift, endast från Stockholms universitet, kan du beställa detta genom att logga in på Serviceportalen. Klicka på "Beställning", "Infocenter/Studentservice" och välj typ av intyg:
Serviceportalen
Har du inte tillgång till ditt universitetskonto kan du beställa ett studieintyg genom att kontakta Infocenter. Vänligen specificera då om du vill ha ett resultat- och/eller registreringsintyg och om du vill få det skickat digitalt och/eller med vanlig post (specificera i så fall till vilken adress det ska skickas). Infocenter hittar du på entréplan i Studenthuset eller via e-post:
Studie- och språkverkstad
På Studie- och språkverkstaden har du möjlighet att förbättra din studieteknik och ditt skrivande. Läs mer om vad du kan få hjälp med på
Digitala verktyg och tjänster
Du kan läsa mer om digitala tjänster på universitet som till exempel Zoom, e-post, WiFi och mycket annat på följande länk:
Ändring av mejladress
Under dina studier är ditt viktigt att du har din e-postadress uppdaterad på Ladok för studenter samt ditt universitetskonto för att du inte ska missa någon information. För mer information, se nedanstående länkar.
E-post
Aktivera e-postlåda i Office 365
Vid problem, kontakta Helpdesk genom
Verksamhetsförlagda fältstudier, VFF
VFF, inom speciallärar- och specialpedagogprogrammen
Verksamhetsförlagda fältstudier, VFF, utförs som obligatorisk del inom specialpedagog- och speciallärarprogrammen som är påbyggnadsutbildningar med 90 högskolepoäng (hp) på avancerad nivå för redan examinerade lärare med minst tre års arbetslivserfarenhet.
Läs mer om
Verksamhetsförlagda fältstudier (VFF)
Guide för verksamhetsförlagda fältstudier (VFF)
Programspecifik information om upplägg (VFF)
Kontakt
Du hittar våra kontaktuppgifter på följande länk:
Senast uppdaterad: 7 januari 2025
Sidansvarig: Specialpedagogiska institutionen