Inom detta tema vill vi undersöka didaktiska och läroplansteoretiska perspektiv på inkludering och inkluderingsarbete, såväl i olika skolformer som i ett historiskt och jämförande perspektiv. Såväl det faktum att många specialpedagogiska utbildningar är påbyggnadsutbildningar, vilka bara behöriga lärare med en viss yrkeserfarenhet kan söka sig till, som fokuseringen på inkludering har i Sverige alltmer lett till en betoning av undervis-ningssammanhanget.
Mot denna bakgrund vill vi bidra till att utveckla en akademisk grund för specialpedagogiska praktiker i obligatoriska och frivilliga skolformer. Generellt formulerar vi frågan: Hur kan läroplansteori och didaktik bidra till ökad förståelse för, och utveckling av, specialpedagogiska praktiker och specialpedagogisk professionsutbildning inom undervisning, i skolan och i skolsystemet?
Mer specifikt fokuserar vi följande frågor:
- Vilka utgångspunkter ger ett läroplansteoretiskt och ett didaktiskt perspektiv för förståelser av undervisning i inkluderingspraktiker?
- Vad räknas som kunskap och vilka kunskaper görs möjliga i inkluderingspraktiker, dvs. deltagande för elever med och utan specialpedagogiska behov?
- Hur kan specialpedagogisk didaktik ta form? Hur kan didaktiska redskap, som definierar relationen mellan Vad, Vem, Hur och Varför i lärande och undervisning, bidra till specialpedagogisk förståelse för och utveckling av undervisning?
- Hur formas inkludering inom olika internationella, nationella och lokala policy-diskurser?
- Hur formas speciallärar-/specialpedagogrollen och -professionen i relation till akademisk utbildning och professionell yrkesutövning?
- Hur formas speciallärar-/specialpedagogprofessionen i skilda historiska, lokala och internationella kontexter?
Pågående projekt:
- From Salamanca to PISA. The professionalization of special needs educators since 1990 from a comparative perspective –finansierad av Vetenskapsrådet, 2021-2024
- Comparing Leadership Autonomy in Schools and School Districts (CLASS), tillsammans med University of South East Norway – finansierad av Norska Forskningsrådet, 2021-2025
Senaste Publikationer:
- Wieland Wermke, Gabriella Höstfält, Karsten Krauskopf & Liz Adams Lyngbäck (2020), “A school for all” in the policy and practice nexus. Comparing “doing inclusion” in different contexts. Introduction to the special issue. Nordic Journal of Studies on Education Policy 6(1)
- Wieland Wermke & Maija Salokangas (2021), Autonomy paradox: teachers’ perceptions of self-governance across Europe. New York & London: Springer