Samspel i samklang med elevers behov

Det sociala klimatet påverkar elevernas självuppfattning, välbefinnande och lärande. Det handlar om kvantitet och kvalitet i kommunikation mellan elever och mellan lärare och elever. Vi kan påverka i positiv riktning den socio-emotionella miljön i klassrummet så att eleverna blir mer delaktiga och engagerade, vilket gynnar deras lärande. Syftet med projektet är att utveckla ett nytt verktyg för klassrumsobservationer som kan användas för att kartlägga det sociala klimatet för lärande, ett verktyg som kan ge stöd i planeringen av specialpedagogiska insatser på organisation och gruppnivå, för att utveckla en lärmiljö som är i samklang med alla elevers behov.

Projektperiod: 2019-2022

Forskningsfinansiär: Vetenskapsrådet

Medverkande forskare: Mara Westling Allodi, professor, Laura Ferrer Wreder (forskare vid Psykologiska institutionen), Tatjana von Rosen (forskare vid Statistiska institutionen), Heidi Selenius, forskare och Hanna Hau, forskare.

Medverkande doktorand: Carina Wikman (Forskarskolan i Specialpedagogik) och Charlotte Jakobsson (Forskarskola i specialpedagogik).

Läs mer på projektets blogg: Samspel och socialt klimat

 

Publikationer:

Allodi, M. W. (2013). Simple-Minded Accountability Measures Create Failing Schools in Disadvantaged Contexts : A Case Study of a Swedish Junior High School. Policy Futures in Education, 11(4), 331–363. https://doi.org/10.2304/pfie.2013.11.4.331

Westling Allodi, M. (2016). Särskilt stöd i den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd. Stockholm: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Allodi, M. W. (2017). Specialpedagogiska insatser genom det sociala klimatet i lärmiljön : Modul: Inkludering och skolans praktik. Del 3: Specialpedagogiska insatser för trygghet och engagemang. Stockholm: Skolverket.

Allodi, M. W. (2017). A Critical Review of Ideology, Policy and Circumstances in the Swedish Context Related to Inclusive Education Organisational Climate and Students’ Wellbeing. In Special Educational Needs and Inclusive Practices: An International Perspective (pp. 97--116). Rotterdam. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-857-0_6