1.Internetanvändning och delaktighet - unga personer med intellektuell funktionsnedsättning

Det övergripande målet med projektet är att öka kunskapen om hur internet används av unga personer med intellektuell funktionsnedsättning, samt undersöka möjligheter och hinder i internet-aktiviteter för att vara en del av det digitala samhället och kunna ta del av de resurser som samhället erbjuder. Forskningen utgår från individens eget perspektiv samt utifrån närstående och yrkesverksammas uppfattning om och erfarenhet av ungdomarnas internetanvändande och delaktighet i internetaktiviteter.

För att kunna undersöka tillgång till och användning av internet bland ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning, samt deras närståendes attityder i jämförelse med en referensgrupp har projektet samarbetat med Mediarådet. Mediarådet samlar årligen in nationell data om barn och ungdomars mediavanor. En anpassad enkät med bild och ljudstöd har utvecklats av doktoranden för att möjliggöra unga med intellektuell funktionsnedsättnings delaktighet i den nationella enkäten.

Projektperiod: 2016-2021

Medverkande forskare: Helena Hemmingsson, professor, Annette Kjellberg (forskare vid Linköpings universitet).

Medverkande doktorand: Kristin Alfredsson Åberg (Linköpings universitet).

 

2. IKT i skolan för elever i behov av särskilt stöd

Pågående forskning är fördjupning och uppföljning av ett projekt som Hjälpmedelsinstitutet, på uppdrag av regeringen, genomförde under 2011 till 2013. Syftet med projektet var att prova om IKT och adekvat stöd kan underlätta och stödja skolgång och övergången från skola till arbetsliv för elever med kognitiva svårigheter. Omkring 600 elever i 5 olika kommuner ingick i projektet. Behov av anpassning och stöd i skolan identifierades med bedömningsinstrumentet Bedömning av Anpassningar i Skolmiljö (BAS) och en individuell insatsplan utvecklades i nära samarbete med eleven. Vid inledande bedömning och vid uppföljning av insatserna inhämtades en stor mängd data som utgör grunden för den forskning som nu genomförs i projektet. Ytterligare data har samlats in i pågående projekt där elever följs upp i syfte att undersöka om IKT stöd under gymnasiet är relaterat till välmående, skolnärvaro och betyg samt övergången till arbete eller fortsatta studier. Resultaten bidrar förhoppningsvis till att skapa stödjande miljöer som maximerar möjligheterna för barn och ungdomar i behov av särskilt stöd att nå utbildningsmål samt vara aktiva och delaktiga i skolan.

Forskningsfinansiär: Sunnderdahls handikappfond, Folke Bernadotte stiftelsen.

Medverkande forskare: Helena Hemmingsson, professor, Elin Ekdahl (forskare vid Linköpings universitet), Helene Lidström (forskare vid Linköpings universitet).

Medverkande doktorand: Moa Yngve (Linköpings universitet).

__________________________________________________________________

Publikationer

Alfredsson-Åberg, K., Kjellberg, A., & Hemmingsson, H. (on-line). Access to and use of the internet among adolescents and young adults with intellectual disabilities in everyday settings. Journal of Intellectual and Developmental Disability.

Alfredsson-Åberg, K., Kjellberg, A., & Hemmingsson, H. (submitted). Internet use among adolescents with and without intellectual disabilities:  A comparative study on digital participation.

Hemmingsson, H., Egilson, S., Lidström, H., & Kielhofner, G. (2014). School Setting Interview (SSI) version 3.1. Stockholm: FSA;s förlagsservice.

Yngve, M., Munkholm, M., Lidström, H., Hemmingsson, H., & Ekblad, E. (2018). Validity of the School Setting Interview for students with special educational needs in regular upper secondary school – a Rasch analysis. Health and Quality of Life Outcomes, 16:12. DOI 10.1186/s12955-017-0830-6.

Yngve, M., Lidström, H., Ekblad, E., &. Hemmingsson, H. (on-line). Which students need accommodations the most, and to what extent are their needs met by regular upper secondary school? A cross-sectional study among students with special educational needs. European Journal of Special Needs Education.