Socialt samspel i lekstunder och språkaktiviteter: specialpedagogiska insatser i inkluderande förskolor för barn i behov av stöd
Projektet är ett samverkansprojekt med Sandvikens och Sundbybergs kommun samt företaget Tellusbarn.
I ett projekt som finansieras av Skolforskningsinstitutet 2019-2021 undersöker vi lek- och språkinterventioner i förskolans miljö. Projektet har en praxisnära ansats med flera olika teoretisk utgångspunkter och riktar sig mot en teknisk eklektisk form av praxis som grundar sig på vetenskaplig, teoretisk och professionell bedömning.
I samråd med lärare och specialpedagoger från ca 15-17 förskolor fokuserar vårt projekt på att utveckla områden där evidensbaserade insatser saknas och som efterfrågas av yrkesverksamma: deltagande i situationer av fri lek för barn i behov av stöd; stöd till socialt samspel och lärande som involverar kamrater; språkförståelse och expressivt språk.
Forskningsperiod: 2019-2022
Forskningsfinansiär: Skolforskningsinstitutet, Groschinsky
Medverkande forskare: Eva Siljehag, forskare, Mara Allodi Westling, professor, Susan Sandall, gästprofessor, Samuel Odom, gästprofessor samt specialpedagogerna Lisbet Bäck, Birgitta Leymann, Katja Persson och Camilla Suarez.
Läs mer om projektet på bloggen: https://lekochsprak.com
Länk till Nätverket Inkluderande lärandemiljöer och tidiga insatser ILTI: https://www.specped.su.se/forskning/forskning-samverkan