Eva SiljehagUniversitetslektor
Om mig
Eva Siljehag är universitetslektor vid Specialpedagogiska institutionen och programansvarig för Specialpedagogprogrammet. Hon har en bakgrund som förskollärare och specialpedagog. Hennes forskning riktas mot demokratiska kunskaps- och förändringsprocesser inom utbildning och dess sociala förhållanden. Av särskilt intresse är specialpedagogiska situationer och sammanhang inom förskola och skola där inkluderande aktivitets- och kunskapsbaserade interventioner berör alla barn/elever och varje barn/elever.
Projektledare för
- Nätverket Inkluderande Lärandemiljöer och Tidiga Insatser (ILTI)
(Sandvikens kommun, Sundbybergs kommun, företaget Tellusbarn) -
Socialt samspel i lekstunder och språkaktiviteter: specialpedagogiska insatser i inkluderande förskolor för barn i behov av stöd, Skolforskningsinstitutet (2018)
Deltagare i andra projekt
- Lek och samspel för alla barn i inkluderande förskolemiljöer
Kordinator för forskningsområdet: Specialpedagogik och yngre barn
Publikationer
Siljehag, E. (2003). When Do WeBecome Silent and Why Do We Become Silent? In Dybbroe Betina & Ollagnier Edmée (ed.). Challenging Gender in Lifelong Learning: European Perspectives.pp 115-132. Adult Education Research Group (ESREA).Roskilde: Roskilde University Press.
Siljehag, E.(2007). Undervisning och forskning med fokus på läraren. I Härnsten Gunilla & Wingård Britta (Red.). Högskoleutbildning javisst, men med vem och för vad? Genusperspektiv i praktiknära forskning i högre utbildning. pp 201-220. Växjö universitet: Växjö University Press.
Siljehag, E.(2007). Igenkännande och motkraft. Förskole- och fritidspedagogikens betydelse för specialpedagogiken. (Recognition and Counter power. The importance of pre-school and leisure pedagogy for the special education.) (Doktorsavhandling vid Stockholms universitet).
Siljehag, E. (2010). Historien om barn i behov av särskilt stöd i förskolan. I Helldin Rolf & Sahlin Birgitta (Red).). Etik i specialpedagogisk verksamhet. s 119-134 Lund: Studentlitteratur.
Siljehag, E. (2012). Demokrati och frigörande med estetiska upplevelser – ett led i en medvetenhetsprocess för ALLA barn? I Klerfelt Anna & Qvarsell Birgitta (Red.). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. S 197-216. Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Siljehag, E.(2014). Pre-school Teachers and Special Educators– a shared democratic mandate? The 3dr Nordic ECEC conference in Oslo. Approaches in Nordic ECEC research. Current Research and new perspectives (pp 24-27). Oslo: Norwegian Directorate for Education and Training. Retrieved from http://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/Konferanserapport----den-tredje-nordiske-barnehageforskningskonferansen/
Siljehag, E. (2015). Etik i forskning där barn medverkar. En processtudie. In B. Qvarsell, C. Hällström, & A. Wallin (Eds.), Den problematiska etiken. Om barnsyn i forskning och praktik (pp. 117-142). Göteborg: Daidalos förlag.
Lundqvist, J., Allodi Westling, M., & Siljehag, E. (2015a). Special educational needs and support provisions in Swedish preschools: A multiple-case study. International Journal of Early Childhood Special Education, 7(2),273 293.http://media.wix.com/ugd/2426da_a912a43c635a418693d7a9a3e7fc3374.pdf
Lundqvist, J., Allodi Westling, M., & Siljehag, E. (2015b). Inclusive education, support provisions and early childhood educational pathways in the context of Sweden: A longitudinal study. International Journal of Special Education, 30(3), 3-16.
Lundqvist, J., Allodi Westling, M., & Siljehag, E. (2016). Characteristics of Swedish preschools that provide education and care to children with special educational needs. European Journal of Special Needs Education, 31(1), 124-139.
Lundqvist, J. Allodi Westling , M. Siljehag, E. (2018). Values and Needs of Children With and Without Special Educational Needs in Early School Years: A Study of Young Children’s Views on What Matters to Them. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2018.1466360