Forskning och undersökningar visar att förskolemiljöer med god kvalitet har gynnsamma effekter på barns utveckling och bidrar till språklig, kognitiv och socioemotionell utveckling. Miljöer med god kvalitet skyddar mot risker på individnivå och på omgivningsnivå. Det är barns bästa som ska genomsyra förskolans undervisning och omsorg, vilket kräver såväl ämneskunskaper som kunskaper i didaktik, metoder och stöttningsstrategier. Tidiga insatser i inkluderande förskolemiljöer rekommenderas för barn som har behov av stöd på grund av psykosociala orsaker, långvariga hälsoproblem och olika funktionsnedsättningar, då insatserna effektivt stödjer delaktighet, lärande och välbefinnande för alla barn. En inkluderande förskolemiljö borgar för att stimulera demokratiska värden och barns rätt till att etablera samvaro och relationer mellan barn i behov av stöd och övriga barn.
Stödinsatser är också en rättighet för barn. Nationella utvärderingar visar kvalitetsskillnader samt brister i verksamhetsförutsättningar i arbetssätt och rutiner för barn i behov av särskilt stöd. Detta visar att risk finns idag för att barnen inte erbjuds likvärdiga förutsättningar till utveckling och lärande. Språklig kommunikation, stöttning i lek och socialt samspel används inte tillräckligt som verktyg och barn går miste om utmaningar i sitt lärande.