Examensarbeten i specialpedagogik (från databasen DIVA)
- Skrivundervisning för lågutbildade vuxnaandraspråkselever : Skrivande på sfi, studieväg 1
 - Från språklek till specialpedagogiska insatser : Speciallärares erfarenheter av bedömning och stödinsatser utifrån Hitta språket
 - Kartläggning av barnet eller relationer? : En tematisk analys av pedagogiska kartläggningsinstrument i förskolor inom Stockholms län
 - En andra chans : Elevhälsans betydelse inom vuxenutbildningen
 - Sign Language as Augmentative and Alternative Communication Intervention to Increase Expressive Language Outcomes in Children with Autism: : A Scoping-Review
 - Skrivstrategiundervisning enligt modellen Self-RegulatedStrategy Development – förelever som uppvisarskrivsvårigheter : En systematisk litteraturöversikt
 - Betygssättning i gränslandet : En intervjustudie om svensklärares hantering av betygsdilemman mellan betygen E och F i åk 9
 - “Som att jag har ett heltidsjobb” : Vårdnadshavares erfarenheter av samverkan mellan hem, skolaoch vård- och stödinstanser för barn med NPF
 - Strategier baserade på tillämpad beteendeanalys som arbetssätt för att främja kommunikation hos elever med autism och intellektuell funktionsnedsättning : Förekomst och uppfattningar hos lärare i anpassad grundskola
 - Pedagogiska utmaningar i arbetet med elever med förvärvade hjärnskador : En scopingstudie om kunskaps- och utvecklingsbehov i skolan
 - Speciallärares och specialpedagogers syn på organisation, bemötande och utmaningar i matematikundervisning för elever på programinriktat val
 - Vilka sammanhang skapar möjligheter till att barn med autism kan utveckla kommunikativa färdigheter genom Picture Exchange Communication System (PECS) : En Systematisk Litteraturstudie
 - Specialpedagogers syn på relationell kompetens : "Man måste känna av och känna in"
 - Att öppna dörrarna : Lärares roll i att skapa delaktighet för elever med intellektuell funktionsnedsättning.
 - Från delaktig till deltagande : En scoping review om estetiska lärprocessers betydelse för deltagande i den fysiska, sociala och pedagogiska miljön
 - Bedömd eller dömd? : Lärares erfarenheter av summativa bedömningar och hur dessa påverkar motivation och självbild hos elever i behov av stöd
 - Samverkan för elever som far illa : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers erfarenheter av intern och extern samverkan
 - Balans mellan svåra val : Dilemmasituationer i specialpedagogers arbete med särskilt stöd
 - Assisterande teknik i anpassad grundskola : Några lärares åsikter om användande av assisterande teknik i anpassad grundskola
 - Kan läroboken i matematik vara ett stöd i en begreppsutvecklande undervisningspraktik som förebygger matematiksvårigheter? : En läromedelsanalys med fokus på begreppet bråk
 - Samverkan för stöd till andraspråkselever med specifika inlärningssvårigheter -specialpedagogens roll
 - Med fokus på samspelet : En kvalitativ intervjustudie om organisatoriska förutsättningar för samspel mellan elever som läser ämnesområden inom anpassade skolformer
 - Undervisningsmetoder för att främja språkutvecklingen hos elever med språkstörning : En systematisk litteraturstudie
 - Hur kan icke-verbala elever med autism lära sig att läsa och skriva? : En undersökning om metoder och pedagogiska strategier inom anpassad grundskola
 - Positiva aspekter i pedagogisk miljö för elever med autism : Framgångsfaktorer för lärande och trivsel ur ett internationellt perspektiv
 - De tomma stolarna i klassrummen : En kvalitativ intervjustudie med vårdnadshavare och specialpedagoger om problematisk skolfrånvaro
 - Granskning av åtgärdsprogram för elever med problematisk skolfrånvaro : En empirisk studie om insatser i grundskolans senare år
 - Metoder att utveckla läsförståelse och läsintresse för elever på mellan- och högstadiet : En systematisk litteraturstudie
 - Att leka utan ett gemensamt språk : En kvalitativ studie kring förskollärares användning av leken som ett verktyg för inkludering.
 - “Man lägger inte så mycket uppmärksamhet till ADHD när det går som normalt” : Likheter och skillnader mellan pojkars och flickors upplevelser av att leva med ADHD
 - Att utveckla handstilsförmågan hos elever med finmotoriska skrivsvårigheter : En intervjustudie med speciallärare
 - Rektorers roll i det främjande och förebyggande uppdraget : En intervjustudie om rektorers arbete med det främjande och förebyggande specialpedagogiska uppdraget på grupp- och skolenhetsnivå
 - Sexualitet, samtycke och relationer i den anpassade grundskolan : En läromedelsanalys av ett digitalt läromedel
 - Kan iMAL lära barn att läsa och skriva? : En granskning av läromedlet iMAL
 - Den öppna cirkeln; Samlingar i förskolan : Specialpedagogiskt perspektiv på hur man kan anpassa för att främja deltagandet hos alla barn.
 - Gummibandet får aldrig brista - samverkans betydelse för problematisk skolfrånvaro
 - Vi ändrar oss : Vårdnadshavares erfarenheter av att deras barn bytt från grundskolan till teckenspråkig specialskola.
 - Riktade insatser gällande taluppfattning i årskurserna 1-2 : En intervjustudie med lärare
 - Hur kan samverkan mellan matematik- och speciallärare gynna elevers taluppfattning med fokus på platsvärde? : En intervjustudie om samverkan mellan speciallärare och matematiklärare på mellanstadiet kring elevers taluppfattning med fokus på platsvärde
 - Assistent-paradoxen : En studie om hur elevassistenter i anpassad grundskola inriktning ämnesområde ser på sitt uppdrag och på samarbete med speciallärare
 - Speciallärares perspektiv på pedagogiska förutsättningar som främjar läs-och skrivförmågan hos elever med AST : ”Men jag vill ju inte åka på något camp”
 - Läs- och skrivutveckling med hjälp av artificiell intelligens : En scoping review
 - Samundervisning för inkludering : En intervjustudie om rektorers perspektiv på samundervisning som strategi för att främja inkludering
 - Tillgängliga lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om vikten av samverkan med rektorer, specialpedagoger och förskollärare i kommunal verksamhet.
 - "De ligger alltid ett år efter..." : Lärares reflektioner kring den tidiga läsundervisningen kring andraspråkselever som lever i områden med låg socioekonomisk status
 - Tyst i klassen och jobba i boken! : En läromedelsstudie i matematik
 - ADHD-diagnosers betydelse i skolvärlden
 - Är det så flerspråkiga elever lär sig ord? : En kvalitativ intervjustudie om SVA-lärares arbete med flerspråkiga elevers ordförrådsutveckling
 - Språk och kommunikation i Indien : Inkluderande undervisning i heterogena grupper i flerspråkiga förskolor
 - Mellan omsorg och lärande : En kvalitativ studie om undervisningen, lärmiljöer och läsinlärning för elever med intellektuell funktionsnedsättning på Statens institutionsstyrelses skolverksamhet
 - Skolövergripande positivt beteendestöd och desspåverkan på lärmiljön, sett ur pedagogers perspektiv
 - Gynnsamma läsutvecklingsmetoder för elever med läsinlärningssvårigheter i låg- och mellanstadiet.
 - Erfarenheter från läsinterventioner genomförda i hemmet med yngre barn med språksvårigheter : Systematisk litteraturstudie
 - "Det handlar om att vara empatisk och nyfiken och inte,liksom, hitta fel i familjer." : En kvalitativ studie om specialpedagogisk personals arbetssätt för att främja samverkan med vårdnadshavare till elever i problematisk skolfrånvaro.
 - "Jag står kvar" : En intervjustudie om elevassistent-elevrelationer utifrån ett elevassistentperspektiv
 - Faktorer för tidig läsutveckling i relation till Bornholmsmodellen : - en systematisk litteraturstudie
 - När skolplikt blir skolrisk : Om skolpliktens funktion vid bristande stöd i skolan
 - ”IBIS är en bra sak att hålla ihanden” : Lärares upplevelse av Inkluderande Beteendestöd I Skolan somstöd i arbetet med elever med autism
 - Ett dubbelt uppdrag : Gymnasielärares uppfattningar och erfarenheter av stöttning för nyanlända elever i undervisningen
 - Formas till skribent alternativt bildas i skrivandets regelsystem : En jämförande studie i skrivundervisning mellan Nya Zeeland och Sverige med särskilt fokus på pojkar och andraspråkselever
 - Lärares uppfattningar om specialpedagogens roll på komvux : En intervjustudie
 - Vägen till inkludering : En kvalitativ studie om framgångsfaktorer och utmaningar för en hållbar inkludering av elever med läs- och skrivsvårigheter
 - Interventioner som främjar social förmåga hos elever med autism : vinster som uppstår och kvarstår efter genomförandet
 - “Bara ett knapptryck bort” : Specialpedagogers och mentorers syn på digitala frånvaroanmälningssystems betydelse för skolfrånvaro i gymnasieskolan.
 - Skolövergripande positivt beteendestöd och dess påverkan på lärmiljön, sett ur pedagogers perspektiv.
 - Konsten att tillgängliggöra undervisning för barn med autismdiagnos : En kvalitativ intervjustudie med fokus på strategier och maktrelationer
 - Föräldrars samverkan med grundskolan : En intervjustudie med åtta föräldrar till elever med ADHD/AST
 - Elevers delaktighet och inflytande vid utformande av åtgärdsprogram : En kvalitativ enkätstudie om pedagogisk skolpersonals erfarenheter
 - Framgång för flickor : En systematisk litteraturstudie om framgångsfaktorer i skolan för flickor med AST
 - "Det finns ingen vanlig dag hos oss" : en kvalitativ studie om speciallärares uppfattningar och perspektiv på sitt uppdrag
 - Relationsskapande som en grund för specialpedagogiska insatser : En intervjustudie med lärare i stora klasser på högstadiet
 - Elever med PTSD och deras skolsituation : En systematisk litteraturstudie
 - Matematiklärare och speciallärares möte med elever i matematikängslan : samsyn och insatser för att minska matematikängslan
 - Speciallärarens uppdrag på mellan- och högstadiet : En kvalitativ intervjustudie med speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling
 - Anpassningar är som glasögon för elever med dyslexi : Speciallärare, specialpedagoger och logopeders syn på anpassningar i provsituationer
 - "Våga, kasta er ut och lär eleverna läsa." : En kvaltitativ studie om speciallärarens insatser i grundsärskolan för läsinlärning.
 - ”De digitala hjälpmedlen är ju här för att stanna, det är ju bara en fördel” Eller? : En kvalitativ studie av speciallärares och specialpedagogers attityder gällande lästräning och assisterande teknik
 - Den fria lekens komplexitet : En intervjustudie om specialpedagogers syn på hur pedagoger i förskolan kan arbeta med fri lek för att barn ska ges möjlighet att utveckla sina sociala förmågor
 - ”Vad fungerar bra? Vad fungerar mindre bra?” En kvalitativ intervjustudie om hur specialpedagoger och speciallärare på gymnasieskolor upplever arbetet med utredningar för särskilt stöd
 - Samtal, organisation och tid : Stöd i läsförståelse till elever med autismspektrumtillstånd
 - Elevers röster om att befinna sig i åtgärd : En litteraturstudie om specialpedagogisk forskning kring elevers empowerment i skolan
 - Likvärdig utbildning i förskolan för barn med synnedsättning eller blindhet : Förskolans arbete med delaktighet, socialt samspel och lek
 - En litteraturstudie om strategier i skolan för att stötta elever med selektiv mutism i kunskapande, vänskapande och välbefinnande
 - Två olika uppdrag men ett gemensamt mål : En kvalitativ studie om samarbetet mellan speciallärare och elevhandledare i den anpassade grundskolan.
 - Bildstöd - på vilka grunder? : Analys av några exempel på bildstöd i anpassad grundskola
 - Gynnsamma undervisningsmetoder och representationer i inlärningen av rationella tal för elever i matematiksvårigheter : En systematisk litteraturstudie
 - En systematisk litteraturstudie om metoder och strategier vid problemlösning för elever i matematiksvårigheter
 - Motivation till skrivande : Om att motivera elever till att skriva en berättelse
 - Collaborative Strategic Reading som modell för att främja elevers läsförståelse och delaktighet
 - Samverkan mellan vårdnadshavare och skola vid problematisk skolfrånvaro : en kvalitativ textanalys med fokus på framgångsfaktorer och utmaningar
 - Inkluderingsbegreppet så som det förmedlas via nyhetstidningar : En jämförelse av hur begreppet inkludering har sett ut underperioderna 2010-2011 respektive 2022-2023
 - Lärares uppfattningar om differentiering i matematikundervisningen i helklass : En intervjustudie med åtta matematiklärare på låg- och mellanstadiet
 - Att vända problematisk skolfrånvaro till närvaro : En kvalitativ studie av vårdnadshavares perspektiv påfrämjande faktorer i arbetet med att öka närvaron i skolan
 - Vad görs och hur? Gymnasielärares intryck av kollaboration med specialpedagogiska resurser
 - Att främja hälsa och lärande för elever i utsatthet. : En intervjustudie om specialpedagogers och speciallärares perspektiv på nödvändiga förutsättningar för ett hälsofrämjande arbete med elever i utsatthet.
 - AKK och språk- och kommunikationsutvecklande undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning : En systematisk litteraturstudie
 - Estetiska lärprocesser som specialpedagogisk redskap på lågstadiet - inkludering eller utfyllnad?
 - Det är dags att bråka! : En litteraturstudie om metoder för undervisning om tal i bråkform
 - Elevers matematikutveckling i samband med övergången till högstadiet.