Stockholms universitet

Vilka är fördelarna med att läsa Grundlärarprogrammet F-3 på Stockholms universitet? Fråga mig!

Hej! Jag heter Louise och läser min femte termin på Grundlärarprogrammet F-3 på Stockholms universitet. När jag inte studerar tycker jag om att vara med vänner och familj och ta promenader i naturen. När jag är färdig lärare vill jag arbeta på en F-3-skola. Tveka inte att ställa dina frågor till mig via formuläret nedan!

Fråga: Hej Louise! Jag undrar hur mycket engelska som man studerar i denna utbildning och ifall det är svårt? /Ruth  

Svar: Hej Ruth! Tack för din fråga. På denna utbildning studerar man två kurser i engelska på 7,5 hp (högskolepoäng) var, det vill säga 15 hp totalt. Det motsvarar en halv termin, då en hel termin är 30 hp. Du kan läsa mer om kurserna här:

https://www.su.se/sok-kurser-och-program/usen1g-1.529346

https://www.su.se/sok-kurser-och-program/enge2f-1.562865

Undervisningsspråket i kurserna är engelska, vilket innebär att man talar och skriver på engelska. Jag tycker detta utvecklade mig mycket. Som svar på frågan om det är svårt skulle jag säga att det beror på vad man har för förkunskaper. Men man ska komma ihåg att man alltid kan fråga lärarna om det är något man inte förstår och att man kan ta hjälp av sina kurskamrater.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,
Louise Järleblad

_________________________________________________________________________

Fråga: Hej! Vad var det viktigaste du lärde dig av att se hur man lär ut till barn i annat land under din utlandspraktik? /Pia

Svar: Hej Pia! Tack för din fråga. Jag gjorde min praktik på en svensk skola utomlands, vilket innebär att skolan följer svensk läroplan. På det sättet var det väldigt likt undervisningen på en svensk skola i Sverige. 

En sak som däremot skilde sig, och som har att göra med det viktigaste jag lärde mig, var att det är många elever som börjar och slutar på en svensk skola utomlands. Det gjorde att lärarna hela tiden fick anpassa sin undervisning efter det. Det kunde exempelvis vara att någonting som hade tagits upp i undervisningen vid ett tidigare tillfälle togs upp igen, för att det hade tillkommit flera nya elever till klassen och flera hade slutat. Då fick jag se hur lärarna gjorde det spännande och roligt för eleverna som redan hade lärt sig det som togs upp, kanske att man tog upp det på ett annat sätt eller la till något så det skulle vara lärorikt för alla elever.

Med vänlig hälsning,
Louise Järleblad

_________________________________________________________________________

På denna sida