Stockholms universitet

Sebastian BjörnhammerForskarstuderande

Om mig

Jag ingår i den ämnesdidaktiska forskarskolan ÄDFo, ett samarbete mellan Stockholms universitet och olika skolhuvudmän. Min forskningsinriktning är laborativa moment i den naturvetenskapliga undervisningen och jag handleds av Jakob Gyllenpalm och Iann Lundegård.

Jag är lärare i grunden men arbetar nu som projekt- och utvecklingsledare vid Kunskapsskolans centrala pedagogikavdelning. Där syftar mitt arbete till att skapa förutsättningar för Kunskapsskolans medarbetare att delta i undervisningsutvecklande projekt och forskning samt att bidra till att Kunskapsskolans utbildning vilar på en vetenskaplig grund. Som en del i detta arbetar jag vid Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS) där jag, inom nätverket för naturvetenskap och teknik, koordinerar FoU och Ram-projekt med deltagande lärare ifrån såväl grundskolans tidigare år till gymnasiet.

Jag arbetar även med ett ULF-finansierat projekt tillsammans med Inger Eriksson och Ann-Sofie Jägerskog där vi utarbetar och prövar ett kartläggningsredskap som syftar till att ge lärare förutsättningar att identifiera undervisningsutmaningar som grund till skolans systematiska kvalitetsarbete.

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Vad kan elever som kan formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor?

    2020. Sebastian Björnhammer (et al.). Forskning om undervisning och lärande 8 (1), 81-104

    Artikel

    Denna studie fokuserar på innebörder av att kunna formulera undersökningsbara frågor i naturvetenskap. Studien tar utgångspunkt i naturvetenskapligt undersökande som epistemiskt arbete. Den forskningsfråga som undersöks är: Vilka kvalitativa aspekter av kunnande kommer till uttryck i gymnasieelevers arbete med att formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor? Studien har genomförts som en designbaserad studie med sex interventioner på gymnasiet där eleverna i den genomförda undervisningen har fått i uppgift att, i olika sammanhang, formulera undersökningsbara frågor. Data innefattar film- och ljudinspelningar och har analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultaten synliggör tre kvalitativa aspekter av att formulera undersökningsbara frågor: Precisering av det epistemiska objektet, Operationalisering av det epistemiska objektet samt Värdering av frågeställningen i relation till det epistemiska objektet.

    Läs mer om Vad kan elever som kan formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor?

Visa alla publikationer av Sebastian Björnhammer vid Stockholms universitet