Stockholms universitet

Forskargrupp MaRCU: Mathematical Reasoning and Conceptual Understanding

MaRCU är en forskargrupp som bedriver forskning med fokus på olika matematiska begrepp, till exempel funktioner. Även områden som algebra, statistik och förmågor som problemlösning och resonemang är centrala i deras forskning.

Gruppbeskrivning

Forskningsgruppen MaRCU har sitt huvudsakliga fokus på det matematiska innehållet och undersöker en rad olika matematiska begrepp inom områden som statistik, analys, algebra och geometri. Vår forskning omfattar både elever och lärare, från förskolenivå till universitet, samt olika undervisningsmaterial, såsom läromedel.

MaRCU har en pluralistisk ansats, vilket innebär att vi inte är bundna till ett specifikt teoretiskt ramverk eller perspektiv. Vi använder oss av både kvantitativa och kvalitativa metoder, vilket gör oss till en flexibel forskargrupp som är öppen för olika angreppssätt och perspektiv.

I vår forskning samarbetar vi med forskare från olika lärosäten, både nationellt och internationellt, och vi deltar aktivt i nätverk och konferenser. Målet med vår forskning är att bidra till utvecklingen av matematikundervisning och lärarutbildning, med särskilt fokus på kompetensutveckling inom dessa områden.

Utöver gruppens arbete i forskningsprojekt anordnar vi regelbundet seminarier där vi diskuterar och analyserar aktuella arbeten, delar forskningsresultat och utforskar nya idéer inom matematikdidaktik. Dessa seminarier är öppna för alla intresserade, och inbjudningarna publiceras i Institutionen för ämnesdidaktiks kalendarium.

Gruppmedlemmar

Gruppansvariga

Lovisa Sumpter

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
lsump

Medlemmar

Abdel Seidouvy

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Abdel Seidouvy

Helena Eriksson

Lektor

Institutionen för ämnesdidaktik

Karin Kihlblom Landtblom

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Karin Landtblom

Lovisa Sumpter

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
lsump

Peter Markkanen

Lektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Peter Markkanen

Publikationer