Lovisa SumpterProfessor
Om mig
Jag är professor i matematikämnets didaktik, men i grunden är jag gymnasielärare i matematik och samhällskunskap. Mina forskningsintressen spänner sig främst över tre områden: matematiska resonemang, affekt och genus. Gemensamt är individens möjlighet att delta i undervisning och lärande i matematik och utifrån en ekologisk utgångspunkt se vilka faktorer som möjligtvis hindrar eller underlättar deltagandet. Det huvudsakliga forskningsprojektet som jag är ansvarig för just nu heter på engelska Fair Share och handlar om matematik och fördelning av resurser med fokus på förskola och skola, ett projekt som är finansierat av Skolforskningsinstitutet. Jag sitter i Editorial Board för Educational Studies in Mathematics och International Journal of Science and Mathematics Education.
Undervisning
Min undervisning är främst på avancerad, master och forskningsnivå. Jag undervisar bland annat i kurser som är mer övergripande i matematik, men även metod.
Forskning
Min forskning fokuserar såväl på förskolan som på universitet inklusive doktorandstudier. Vad det gäller affekt och resonemang finner jag samspelet intressant: vilka grundantaganden har elever och lärare om matematik och matematikundervisning och hur påverkar dessa antaganden matematiska resonemang och undervisning om dessa? En annat intressant område är kvinnors deltagande i högre utbildning då det finns evidens för att matematik är en manlig domän och att det handlar mer om genusstrukturer och symbolism än om kvinnors bristande matematiska förmåga.
Forskningsprojekt
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Ethical Reasoning as Part of Mathematical Modelling: Young Children’s Work with Sharing and Division
2024. Lovisa Sumpter (et al.). Ethics and Mathematics Education, 443-462
KapitelIn this chapter, we challenge the view of mathematical modelling as a neutral practice and argue that ethical reasoning is an important part of the process. Using six cases, each describing different sharing scenarios, we analysed children’s mathematical reasoning and ethical reasoning. The cases were designed to cover a variety of aspects of mathematics and allow different types of ethics to be used. The results show that ethical reasoning plays a crucial part in task-solving, both when the children advocated for division or when they decided on sharing in unequal-sized parts.
-
Matematiska och etiska resonemang i förskolan – didaktisk modellering som intervention: [Mathematical and ethical reasoning in preschool – didactic modeling as an intervention]
2024. Maria Hedefalk, Lovisa Sumpter, Helena Eriksson. Forskning om undervisning och lärande 12 (2), 68-84
ArtikelI artikeln undersöks didaktiska val i undervisning där matematik och hållbar utveckling möts. Undervisningens syfte var att uppmuntra förskolebarn att kollektivt resonera kring fördelningsproblem. Det var barnens resonemang om möjliga lösningar som låg i fokus, inte ett rätt svar. Förskollärarens roll var att skapa möjligheter för agens: att barnen kunde göra egna bidrag i kunskapandet, där barnen kunde ställa olika konflikterande perspektiv om hållbara lösningar mot varandra och diskutera lösningarna. Utifrån metoden didaktisk modellering förde forskare och förskolläre diskussioner om undervisningen utifrån olika expertis. Dokumentationen som skapades under dessa möten analyserades, för att pröva om en didaktisk modell som hanterar de didaktisk vad- och hur-frågorna kunde hjälpa förskollärarna att skapa agens i undervisningen. Resultatet visar hur reflektion kring de didaktiska frågorna kan skapa möjligheter för agens i undervisningen. Didaktiska lösningar handlade om organisation av tid och miljö, om svårigheter att para ihop barn för kollektivt arbete samt språkutvecklande arbete.
-
Changes in affect: patterns in Grade 4 and Grade 8 students’ expressed emotional directions
2023. Lovisa Sumpter, Samuel Sollerman. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
ArtikelThis paper targets patterns of expressed emotional directions towards mathematics. By using TIMSS data and recoding two of the instruments, we compared responses from the same student cohort in Grade 4 (11 years old) and Grade 8 (15 years old) in Sweden. Two hypotheses were tested: negative emotions including negative motivations increase with age, and there will be gender differences. By using statistical analyses, including Cramer’s V, the two hypotheses were confirmed. The results also illuminated patterns within the responses, such that boys and girls in Grade 4 differ in expressed intrinsic motivation but not extrinsic motivation. There are also indications that girls might be more likely to form negative emotional directions between grades 4 and 8 than boys, and some implications of this is discussed.
Visa alla publikationer av Lovisa Sumpter vid Stockholms universitet