Forskningsprojekt Att göra matematik och naturvetenskap relevant inom undervisning för hållbar utveckling
När är dela lika olika? I det här projektet studerar vi hur yngre barn tänker och skapar mening kring att dela resurser. Det handlar både om hur de ser på det från ett matematiskt perspektiv, och från ett klimat och hållbarhetsperspektiv.
Projektbeskrivning
Trots att miljöfrågor har funnits på agendan i svensk skola sedan 1970-talet saknas kunskap om hur man kan resonera kring resursfördelning. Detta trots att resursfördelning är en av de mest centrala aspekterna i både i klimatforskning och i forskning om hållbar utveckling. Det gäller inte bara i Sverige, utan även i andra länder runt om i världen.
Syftet med forskningsprojektet är att studera hur yngre barn tänker och skapar mening kring resursfördelning, både ur ett matematiskt perspektiv och ur ett hållbarhetsperspektiv som bottnar i naturvetenskap. Vi fokuserar på barn från förskolan upp till första skolåren, vilket innebär att vi även kan studera hur deras tankar och meningsskapande utvecklas över tid.
Resursfördelning är en intressant fråga att studera från dessa olika perspektiv eftersom de innehåller tydliga kontraster. Inom matematiken och till exempel division handlar det om att dela lika, medan det inom hållbarhetsfrågor oftast handlar om helt andra frågor. Här finns en spänning som inte alltid är självklar; när är dela lika olika?
Det har tidigare inte gjorts någon liknande forskning på så unga barn, vilket gör att projektet ligger i framkant när det gäller att förstår hur barn resonerar och hanterar frågor om fördelning.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Lovisa Sumpter
Professor
Medlemmar
Maria Hedefalk
Universitetslektor
Peter Markkanen
Lektor
Publikationer
Peer-granslade artiklar
Hedefalk, M., Sumpter, L., & Eriksson, H. (2024).
Matematiska och etiska resonemang i förskolan - didaktisk modellering som intervention. Forskning om Undervisning och Lärande
Sumpter, L., Eriksson, H., Hedefalk, M., & Markkanen, P. (2024).
Grade 2 students’ conceptions about working with sharing. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, accepted.
Eriksson, H., Hedefalk, M., Markkanen, P. & Sumpter, L. (2022).
Att göra matematik relevant inom undervisning för hållbar utveckling. Divisionen 8/3 med flerspråkiga 5 åringar. Poster presenters på Dalatorget1 Högskolan Dalarna
Peer-granskade bokkapitel
Sumpter, L., Eriksson, H., Hedefalk, M., & Markkanen, P. (2024)
Ethical reasoning as part of mathematical modelling: young children’s work with sharing and division. In (Ed.) P. Ernest. Ethics and Mathematics Education: the Good, the Bad and the Ugly. Springer
Peer-granskade konferensartiklar
Sumpter, L. & Sumpter, D.J.T (2023).
Ethics as part of mathematical reasoning in sharing. Paper presented at MES.
Eriksson, H., Hedefalk, M., Markkanen, P., & Sumpter, L. (2023).
Fair sharing and division – mathematical reasoning regarding integers and fractions in preschool and preschool class. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, & E. Kónya, E. (Eds.). Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). (pp. 2096–2103). Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME.
Eriksson, H., Hedefalk, M., Markkanen, P. & Sumpter, L. (2023).
Eight shared by three: When mathematical and ethical reasoning interplay. Paper presented at CIEAEM74
Sumpter, L., Eriksson, H., Hedefalk, M. & Markkanen, P. (2023).
Grade 2 students’ conceptions about working with sharing. Paper accepted to MaVi29.
Nyheter
Mer om projektet
Konferensprsentationer
Eriksson, H. & Nilsson, C. (2024). Rättvis fördelning (och division) – men, om någon är ledsen och hungrig? Presentation på Bienalen23 Örebro
Eriksson, H., Magnusson, M., Basboga, H. & Söderstad L. (2024). Rättvis fördelning – division och etiska resonemang – undervisning som förändras. Presentation på Bienalen23 Örebro
Eriksson, H. & Nilsson, C. (2023). Språkets inverkan – matematiska och etiska resonemang. Poster presenters på Dalatorget2 Högskolan Dalarna
Sumpter, L., Hedefalk, M., Eriksson, H. & Markkanen, P. (2023). Att göra matematik (och naturvetenskap) relevant inom undervisning för hållbar utveckling. Metodseminarium i nätverket EMLA Göteborg
Sumpter, L., Hedefalk, M., & Eriksson, H., Markkanen, Peter (2022). Att göra matematik relevant i undervisning för hållbar utveckling, Barns rätt till utveckling, EBC, Uppsala universitet 9/9 2022
Eriksson, H., Hedefalk, M., Markkanen, P. & Sumpter, L. (2022). Att göra matematik relevant inom undervisning för hållbar utveckling. Divisionen 8/3 med flerspråkiga 5 åringar. Poster presenters på Dalatorget1 Högskolan Dalarna