Stockholms universitet

Introduktion till temanummer: Digitalisering i förskolan

I detta temanummer av Utbildning & Lärande presenteras forskning om digitalisering i den svenska förskolan och förskoleklassen – ett högaktuellt och angeläget forskningsområde. Forskarna som har bidragit med studier är medlemmar i Nationella forskarnavet digitalisering i förskolan.

Bilder på forskare med i det Nationella forskarnavet för digitalisering i förskolan.
Bild på ett gemensamt temanummer och deltagare från forskarnavet. Collage: Forskarnavet.

Nätverket startades 2020 och består av ett 30-tal forskare, från många olika lärosäten runt om i Sverige, med ett gemensamt forskningsintresse för digitalisering i förskolan. Forskarnavets syfte är att diskutera texter om digitala verktyg i förskolan, författa vetenskapliga publikationer tillsammans, söka forskningsmedel, verka som en instans för förslag kopplade till forskningsområdet samt nå ut nationellt till Sveriges alla förskolor via den tredje uppgiften, det vill säga att dela med sig av kunskap och samverka med förskolor, samhället och allmänheten.

I en tid präglad av en mycket snabb teknologisk utveckling står det svenska utbildningssystemet inför en stor utmaning. Specialnumret publiceras i en tid då debatten om barns skärmanvändning är särskilt aktuell. Medan vissa röster i samhället förespråkar en nedrustning av digitaliseringen av förskolan, argumenterar forskarna i detta nummer för en mer balanserad och nyanserad syn. Vi anser att barn behöver digital kompetens, som ju räknas som en av EU:s åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande (EU, 2019), eftersom de växer upp i en värld full av digitala verktyg, oavsett vad som pågår i förskolans undervisning.

https://publicera.kb.se/ul/issue/view/2014

researchGroupPagelayout