Forskningsprojekt Att lösa integrationsutmaningen av högkvalificerade migranter: fokus på meriter
Det finns en föreställning om att migranter med högre yrkesmässiga meriter har lätt att integreras i samhället. Med en blandning av metoder ska projektet ifrågasätta den idén.

Forskarna ska utgå ifrån två paradoxer. Den ena kallas kompetensparadoxen och innebär att organisationer vill anställa högkvalificerade migranter samtidigt som dessa i större utsträckning har arbeten som de är överkvalificerade för jämfört med svenskfödda utan invandrarbakgrund. Projektet ska undersöka om det kan bero på att organisationer har svårt att värdesätta deras meriter.
Den andra är integrationsparadoxen och handlar om så kallade integrationsmeriter, som språkkunskaper och kännedom om den svenska kulturen. Paradoxen innebär att högkvalificerade migranter inte känner sig inkluderade socialt, trots sin kompetens. Projektet ska titta på om en bidragande orsak till det är att samhället inte erkänner deras integrationsmeriter.
Projektbeskrivning
Med hänsyn till kompentens- och integrationsparadoxen är studiens mål att förstå hur högkvalificerade migranters meriter definieras och värderas i förhållande till deras integration. Med hjälp av Lamonts teori om erkännande undersöker projektet genom tre arbetspaket allmänhetens attityder, organisationspraxis och HKMs perspektiv på meriter och deras koppling till integration.
I den här studien använder forskarna olika datakällor såsom allmänna åsiktsundersökningar, organisationsrekryteringsdata och kvalitativa intervjuer med HKM för att visa hur både yrkesmässiga och integrationsmeriter fungerar i HKMs integration.
Projektet är ett tvärvetenskapligt samarbete mellan företagsekonomi och sociologi.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Andrea Voyer
Professor i sociologi
