Forskningsprojekt Democratic governance for efficient and socially just climate transformation

Cities confronted by protests: Democratic governance for efficient and socially just climate transformation (DEMOCLIM)

DEMOCLIM undersöker nya demokratiska sätt att styra i utformningen och genomförandet av effektiv och socialt rättvis klimatpolitik som växer fram inför klimatprotesterna i fyra skandinaviska städer; Oslo, Bergen, Stockholm och Göteborg.

Utgångspunkten för projektet är den skärpta konflikten om klimatpolitiska lösningar i städer runt om i världen.

Projektbeskrivning

Städerna måste klara av två nya och till synes motstridiga krav:

1. Reaktiva rörelser som fokuserar på klimatåtgärdernas fördelningseffekter och väcker värderelaterade frågor. Tullupploppet hösten 2019 och motstånd mot förtätning är exempel på sådana protester.

2. Proaktiva rörelser som kräver mer radikal klimatpolitik. Skolstrejker för klimatet inspirerade av Greta Thunberg och organisationen "Extinction Rebellion" är exempel på sådana protester.

Båda proteströrelserna utmanar legitimiteten hos befintlig politik och kräver förändringar. Men här finns också ett frö till förändring, genom experiment och utveckling av nya former av demokratisk och effektiv styrning.

DEMOCLIM vill också bidra till demokratisk utveckling genom att:

1. utveckla ny teoretisk och empirisk kunskap om samskapande styrningsformer i skandinaviska städer;
2. underlätta en effektiv och socialt rättvis klimatomställning, bland annat genom att anordna stadslabb i alla städer.

Målet är gemensamt lärande och samverkan mellan vetenskap, beslutsfattare och sociala rörelser. Projektet använder en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder, och ska kartlägga institutioner och organisationer, användningen av sociala medier, utvecklingen av demokratiska ledningsstrategier, användningen av interaktiva och medskapande arenor och digitala plattformar.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Hege Hofstad

Hege H