Stockholms universitet

Forskningsprojekt Döva nyanländas flerspråkiga situation i Sverige (MULDER)

Projektet undersöker den språkliga situationen för en särskild grupp migranter i Sverige, nämligen vuxna nyanlända som är döva.

Döva nyanländas språkliga situation är komplex och olik den som hörande människor erfar. Det är svårare för en person som helt eller delvis saknar hörsel att tillägna sig det språk som talas i omgivningen. Om den som är döv inte ges möjlighet att tillägna sig ett språk under uppväxten kan det få konsekvenser i form av eftersatt språklig och kognitiv förmåga. Många döva som kommit till Sverige på senare år har i sina hemländer vuxit upp med en begränsad, eller nästintill obefintlig tillgång till språk. Syftet med det här projektet är därför att specifikt studera hur döva nyanlända över 18 år använder sig av språk i social interaktion. Projektet undersöker också hur deras språkliga tillägnande av svenska och svenskt teckenspråk ser ut.

Närbild av händerna på par som talar teckenspråk. Foto: Mostphotos
Mostphotos

Projektbeskrivning

Syftet med projektet är att få en nyanserad bild av hur döva nyanländas språkanvändning och språkutveckling ser ut utifrån ett flerspråkigt perspektiv. Projektet består därför av två delprojekt: 

Delprojekt 1 – Språkanvändning i social interaktion

I det här delprojektet studeras den språkliga interaktionen i klassrum där döva nyanlända undervisas. Interaktionen studeras utifrån sociokulturella teorier och genom en etnografisk ansats.

Delprojekt 2 – Språktillägnande och utveckling av svenskt teckenspråk och svenska

I det andra delprojektet skapas data i form av språklig produktion med hjälp av olika språkliga stimuli och tester. Här undersöks döva nyanländas språkliga utveckling i både svenskt teckenspråk och svenska. Språkutvecklingen studeras genom analyser av deltagarnas språkproduktion över tid, med avseende på språkinnehåll, språkriktighet och språklig komplexitet. Målet är att utröna mönster i språkinlärning och språkutveckling och på så vis generera vetenskaplig kunskap som kan tillämpas i framtida interventioner och i undervisning.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Ingela Holmström

Universitetslektor, Docent i teckenspråk med inriktning mot tvåspråkighet

Institutionen för lingvistik
Ingela Holmström 2023

Medlemmar

Krister Schönström

Docent

Institutionen för lingvistik
Krister profile picture

Nora Duggan

Doktorand

Institutionen för lingvistik
Nora Duggan

Publikationer

Nyheter