Forskningsprojekt ERiCA
Inom ERiCA-projektet har vi utvecklat en internetförmedlad psykodynamisk terapi (IPDT) för ungdomar med depression. Behandlingen har hittills prövats i två forskningsstudier med goda resultat. En studie återstår inom projektet.
ERiCA-projektet syftar till att pröva en internetförmedlad psykodynamisk terapi (IPDT) för ungdomar med depression i tre forskningsstudier. Projektet inleddes 2019 med en randomiserad kontrollerad pilotstudie, där IPDT prövades mot behandlarstöd över internet. Pilotstudien inkluderade 76 deprimerade ungdomar i åldern 15-18 år och IPDT hade överlägsen effekt jämfört med stödbetingelsen. Projektets nästa studie var en randomiserad kontrollerad studie där IPDT prövades mot internetförmedlad kognitiv beteendeterapi (IKBT). Båda behandlingarna över 10 veckor bestod av självhjälpsmaterial i form av texter, filmer och övningar, samt behandlarstöd i form av meddelanden och chatt-sessioner. Behandlingarna i studien pågick 2019-2020 med 272 deprimerade ungdomar 15-19 år. Under 2021 pågår uppföljningar upp till 12 månader efter behandlingsavslutning. Projektets sista studie kommer att undersöka effekten av utökad feedback till behandlare i IPDT.
Projektbeskrivning
ERiCA-projektet syftar till att pröva en internetförmedlad affektfokuserad psykodynamisk terapi (IPDT) för ungdomar med depression i tre forskningsstudier. Projektet inleddes 2019 med en randomiserad kontrollerad pilotstudie, där IPDT prövades mot behandlarstöd över internet. Pilotstudien inkluderade 76 ungdomar i åldern 15–18 år med egentlig depression. IPDT hade överlägsen effekt jämfört med kontrollbetingelsen avseende depressiva symptom, ångestsymptom, emotionsreglering och självmedkänsla. Studier av process relaterat till utfall har publicerats. Intervjuer gjordes med ett urval av deltagare efter avslutning och kvalitativ analys visade att många av ungdomarna upplevde en betydelsefull relation till behandlaren.
Projektets huvudstudie var en randomiserad kontrollerad studie med non-inferiority-design, där IPDT prövades mot en sedan tidigare utvärderad internetförmedlad kognitiv beteendeterapi (IKBT). Båda behandlingarna löpte över 10 veckor och bestod av självhjälpsmaterial i form av texter, filmer och övningar, samt behandlarstöd i form av meddelanden och chatt-sessioner varje vecka.
Behandlingarna genomfördes under 2019–2020 och 272 ungdomar 15–19 år med egentlig depression inkluderades i studien. Primärt utfall var depressionssymptom och sekundära utfall var ångestsymptom, emotionsreglering, självmedkänsla och kostnadseffektivitet.
Resultatet blev att IPDT och IKBT hade goda och likvärdiga effekter på samtliga utfallsmått, vilket rapporterades i utfallsartikel i Lancet Digital Health år 2022. Under 2021 pågick uppföljningar upp till 12 månader efter behandlingsavslutning. Studien innehöll veckovisa mätningar av depression, emotionsreglering och allians, vilket möjliggör mediatoranalyser. En sådan analys visade att allians påverkar depression kommande vecka, samt att allians även påverkar emotionsreglering som i sin tur påverkar depression. Ytterligare ett mål med studien är också att undersöka vilken behandling som passar för vilken slags person (dvs moderatoranalyser), utifrån faktorer som anknytningsstil, förväntningar och personlighetsdrag. Vidare kommer analyser att göras av innehåll i chattar och meddelanden, samt intervjuer efter avslutad behandling.
Den sista planerade studien i projektet, år 2024, blir en randomiserad kontrollerad prövning där IPDT med behandlarfeedback kommer att jämföras mot IPDT utan behandlarfeedback för ungdomar med depression. Analyser av prediktorer och behandlingsförlopp i non-inferiority-studien kommer användas för att utveckla algoritmer som ligger till grund för feedback till behandlare huruvida en viss deltagares förlopp predicerar positivt eller negativt utfall. Samma mått som i huvudstudien kommer att användas.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Björn Philips
Professor
Medlemmar
Gerhard Andersson
Professor
Per Carlbring
Professor, leg. psykolog, leg. psykoterapeut, specialist i klinisk psykologi
Hanne-Sofie Johnsen Dahl
Universitetslektor
Julian Edbrooke-Childs
Professor
Fredrik Falkenström
Universitetslektor
Robert Johansson
Universitetslektor, docent
Peter Lilliengren
Universitetslektor, docent
Karin Lindqvist
Vik universitetslektor
Jakob Mechler
Forskare
Nick Midgley
Universitetslektor
Rolf Sandell
Professor