Stockholms universitet

Forskningsprojekt Förskolans roll i att främja psykisk hälsa: samverkan för närvaro och engagemang

Barns psykiska hälsa är ett prioriterat samhällsproblem, och tidiga insatser i förskolan har potential att förbättra barns livsvillkor. Projektet adresserar två centrala utmaningar: att öka närvaron i förskolan och att stärka engagemanget i det pedagogiska mötet.

Genom att skapa ett samverkansnätverk och bygga på både erfarenhetsbaserad och evidensbaserad kunskap förväntas forskningen bidra till att utveckla nationella strategier där förskolan stärks som en hälsofrämjande institution. På så sätt kan projektet leda till förbättrade policybeslut och praxis som gynnar barns psykiska hälsa, jämlikhet och långsiktig samhällsnytta. 

Detta planeringsprojekt syftar till att bygga olika slags samverkansnätverk med forskare, förskolepersonal, tjänstepersoner från kommun och region, samt representanter från socialtjänst och barnhälsovård. Målet är att identifiera forskningsfrågor inför ett framtida forskningsprojekt som fokuserar på att öka barns närvaro i förskolan och stärka engagemanget i det pedagogiska mötet. Genom gemensamma ramar och samverkan ska projektet bidra till att främja barns psykiska hälsa och jämlika livsvillkor. Projektet utgår från samskapande programlogik (SAMP), vilket forskning visar stärker förutsättningarna för att utvecklade arbetssätt faktiskt kommer till nytta och används. 

Projektbeskrivning

Under planeringsprojekttiden ordnas workshops, möten och olika slags samtal för att bygga nätverk med medarbetare i förskola, förvaltning, socialtjänst och barnhälsovård. Samskapande programlogik (SAMP) används som metod för att integrera dessa perspektiv och skapa gemensamma ramar för att främja barns psykiska hälsa, t ex samsyn om problemsituation, den samlade nyttan av samverkan och kollektiv påverkan, ev hinder och möjligheter i processen och vilka typer av organisatoriska åtaganden som krävs.

Processen bygger på deltagarnas egna erfarenheter, kompetenser och behov, medan forskarna tillför teoretiska perspektiv för att fördjupa diskussionerna. Den kunskap och erfarenhet som deltagarna har om de kontextuella förutsättningarna, dvs. vad som redan görs och vad som behöver förändras, är avgörande för det kommande forskningsprojektets frågeställningar och design och vilka implementeringsstrategier som krävs för att nå projektets mål. Tillsammans förväntas samverkanspartners och forskare skapa en helhetssyn på insatser för att öka närvaron i förskolan och stärka engagemanget i det pedagogiska mötet. 

Mer om projektet

Projektteam

Lena Almqvist från Mälardalens universitet är huvudsökande och delar projektledarskapet med Mia Heikkilä från Stockholms universitet.

FORTE finansierar planeringsbidraget. 

researchProjectPageLayout