Stockholms universitet

Forskningsprojekt Förstärkt förskola: Språkutveckling hos förskolebarn genom dialog och högläsning (FFFem)

Högläsning främjar barns språkutveckling. Studien utvärderar en språkutvecklande pedagogisk insats i förskola baserad på dialog och högläsning.

Har du fått en inbjudan att vara med genom ditt barns förskola? Anmäl dig här!
 

Förskolebarn
Foto: Mostphotos

Projektbeskrivning

Projektet är ett samarbete, initierat av Förskoleförvaltningen Stockholms Stad med syftet att stärka förskolans kompensatoriska arbete med blivande förskoleklassbarn i Stockholms ytterstadsdelar.

Insatsen riktar sig till blivande förskoleklassbarn under deras sista år på förskola och ges av barnens förskolepedagoger. Under insatsen utbildas förskolepedagogerna i ett responsivt förhållningssätt i kommunikation med barn och språkutvecklande strategier vid lässtunder.

Studien undersöker effekten av insatsen hos barnen på grupp- och individnivå.
 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Iris-Corinna Schwarz

Docent, studierektor

Specialpedagogiska institutionen
Iris-Corinna Schwarz

Medlemmar

Iris-Corinna Schwarz

Docent, studierektor

Specialpedagogiska institutionen
Iris-Corinna Schwarz

Lisa Fohlin

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Lisa Fohlin profilbild 2025

Johanna Säterborg

Forskningsassistent

Specialpedagogiska institutionen

Ifrah Mohamed Ibrahim

Forskningsassistent

Specialpedagogiska institutionen

researchProjectPageLayout