Forskningsprojekt Förstärkt förskola: Språkutveckling hos förskolebarn genom dialog och högläsning (FFFem)
Högläsning främjar barns språkutveckling. Studien utvärderar en språkutvecklande pedagogisk insats i förskola baserad på dialog och högläsning.
Har du fått en inbjudan att vara med genom ditt barns förskola? Anmäl dig här!

Projektbeskrivning
Projektet är ett samarbete, initierat av Förskoleförvaltningen Stockholms Stad med syftet att stärka förskolans kompensatoriska arbete med blivande förskoleklassbarn i Stockholms ytterstadsdelar.
Insatsen riktar sig till blivande förskoleklassbarn under deras sista år på förskola och ges av barnens förskolepedagoger. Under insatsen utbildas förskolepedagogerna i ett responsivt förhållningssätt i kommunikation med barn och språkutvecklande strategier vid lässtunder.
Studien undersöker effekten av insatsen hos barnen på grupp- och individnivå.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Iris-Corinna Schwarz
Docent, studierektor

Medlemmar
Iris-Corinna Schwarz
Docent, studierektor

Lisa Fohlin
Universitetslektor

Johanna Säterborg
Forskningsassistent

Ifrah Mohamed Ibrahim
Forskningsassistent
