Stockholms universitet

Forskningsprojekt Forskningsmetoder för att belysa barns erfarenheter av att leva med osynliga funktionsnedsättningar

I FN:s konvention om barnets rättigheter erkänns att barn har rätt att uttrycka sina åsikter i frågor som berör dem samt att få dessa frågor belysta. Inte minst gäller detta barn med funktionsnedsättningar som för att åtnjuta sina rättigheter, förutom åldersanpassat stöd, kan behöva stöd som är anpassat till funktionsnedsättningen.

Barn skriver
Foto: Mostphotos

Under de senaste decennierna har det funnits ett ökat intresse för så kallade deltagarbaserade forskningsmetoder för att ge förutsättningar för barn att delta och göra sin röst hörd inom ramen för forskningsprojekt. I föreliggande projekt undersöks därför hur visuella forskningsmetoder, metoden fotoelicitering och rita och skrivmetoden, kan bidra till att belysa barns och ungas erfarenheter av att leva med osynliga funktionsnedsättningar; allvarlig födoämnesallergi och AHDH (attention-deficit/hyperactivity disorder). 

Projektbeskrivning

Projektet genomförs i ett samarbete mellan Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet och Nottingham Trent University i England. Projektet bygger vidare på resultat av två studier där kvalitativa metoder har använts för att belysa barns och ungas erfarenheter av sin allvarliga födoämnesallergi respektive sin ADHD. Barnen i de båda studierna är i samma ålder (11-16 år) och i båda studierna har ungdomarna erbjudits flera olika sätt att uttrycka sig och delta i studierna, däribland visuella datainsamlingsmetoder. I projektet genomförs en analys av det material som är genererat via visuella datainsamlingsmetoder. Metoden fotoelicitering innebär att barn har tagit foton för att berätta om livet med sin födoämnesallergi. Via rita och skriv metoden har barn genom sina teckningar berättat om livet med sin ADHD.

Projektet avser att bidra med kunskap kopplad till en fas av livet när barn och unga successivt får lära sig att hantera sin funktionsnedsättning i takt med de blir äldre och mer självständiga. Det är angeläget att få ökad kunskap om barns och ungas eget perspektiv på sin funktionsnedsättning och hur de hanterar denna i samspel med andra, då sådan forskning till stor del fortfarande saknas. Inte minst gäller detta ungas erfarenheter av sin födoämnesallergi respektive ADHD som båda är osynliga funktionsnedsättningar som omgivningen behöver uppmärksammas på. Projektet avser också att bidra till att utveckla metodologisk kunskap om hur forskning med barn och unga kan genomföras. 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Marie-Louise Stjerna

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen

Medlemmar

Marie-Louise Stjerna

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen

Geraldine Brady

Professor

Department of Social Work, Care and Community, School of Social Sciences, Nottingham Trent Univ., UK
Geraldine Brady