Forskningsprojekt Humor på allvar: Makt och motstånd i multietniska utbildningskontexter
Projektet fokuserar på användning och effekter av humor i ungas kamratrelationer samt i interaktion mellan unga och vuxna i olika utbildningskontexter.
Humor och skratt kan förstås som ambivalenta praktiker som kan både befästa och utmana social ordning. Eftersom den mesta humorn bygger på något sorts gränsöverskridande av ett tabu eller en social regel är humor ett fruktbart forskningsområde för att synliggöra rådande normer.
Humor kan fungera både inkluderande och exkluderande och vara både normerande och subversiv. Genom humor möjliggörs dessutom ett samtalsutrymme, där det kan uttalas som annars inte får sägas. Detta gör humoristiska praktiker till en utmärkt ingång för att undersöka frågor om makt, disciplinering och motstånd i lärandesituationer. Samtalsanalytisk skolforskning har exempelvis visat hur den sociala interaktionen i klassrummet är full av inneslutningar och uteslutningar, och att idén om en jämställd skola också i allra högsta grad står på spel i vardaglig interaktion i klassrum och på raster. Här är humor, skämtande och skratt grundläggande resurser.
Projektbeskrivning
Projektet fokuserar på användning och effekter av humor i ungas kamratrelationer samt i interaktion mellan unga och vuxna i olika utbildningskontexter. I våra tidigare studier i mångkulturella miljöer har vi sett att kön, etnicitet och ålder är återkommande ämnen i skämt och humor, och att interaktion som berör allvarliga ämnen som rasism och diskriminering visat sig vara förvånansvärt fyllt av humor och skratt. Rasistiska uttryck kan också i sig använda humor och skratt som resurs. Intresset att studera makt och motstånd genom humorpraktiker föranleder därför att projektet fokuserar på tre olika mångkulturella lärandemiljöer: (1) ungdomshemmet, (2) högstadieskolan i ett mångkulturellt område, samt (3) polisens utbildningsinsatser riktade mot unga i mångkulturella miljöer.
En doktorand kommer att anställas inom projektet och kommer att arbeta med delstudie 2, vilket innefattar ett halvårs etnografiskt fältarbete på en högstadieskola.
Syftet med projektet
Med etnografi som huvudsaklig metod och med teoretisk och metodologisk utgångspunkt i barndomssociologi, kritiska humorstudier, diskurs psykologi och diskursiva perspektiv på affekt, kommer denna studie att bidra med ny kunskap om humor och social ordning i utbildningsmiljöer. Projektet innefattar en analys av maktrelationer baserade på ålder-, kön- och etnicitet, och belyser hur humor och skratt kan vara en del av både inkluderande- och exkluderande praktiker, ojämlikhet och diskriminering, men också hur det kan användas av unga som ett sätt att göra motstånd, och försöka skapa förändring. Projektet bidrar därmed också genom att ge ett viktigt bidrag till en ökad förståelse för ungas egna perspektiv och liv i en rad olika utbildningskontexter.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Anna Gradin Franzén
Universitetslektor
Medlemmar
Rickard Jonsson
Professor
Martina Wiksten
Doktorand