Forskningsprojekt Jourhemsplacering som lösning för yngre barn
Jourhemsplacering som lösning för yngre barn – stöd vid övergångar ur barns, jourhemsföräldrars och professionellas perspektiv
Ett jourhem är en person eller familj som tar emot barn för tillfällig vård och omsorg. Jourhemsplaceringar av barn har ökat mycket under senare tid och används ofta för yngre barn. Tidigare internationell forskning visar att många barn som placeras akut har upplevt trauma och våld, och att det finns brister i hur barnen förbereds vid övergångar till och från jourhemsplaceringar. I detta forskningsprojekt, som genomförs i nära samarbete med Rädda Barnen, är syftet att undersöka jourhemsplaceringar som lösning för yngre barn i relation till barns rättigheter och behov, och att utvärdera, anpassa och implementera en intervention för att stödja barn vid övergångar till och från jourhemsplacering.

Projektbeskrivning
När barn bedöms vara i behov av omedelbart skydd eller stöd kan socialtjänsten placera dem i jourhem. Ett jourhem är en person eller familj som tar emot barn för tillfällig vård och omsorg. Jourhemsplaceringar av barn har ökat mycket under senare tid och används ofta för yngre barn.
Tidigare internationell forskning visar att många barn som placeras akut har upplevt trauma och våld, och att det finns brister i hur barnen förbereds vid övergångar till och från jourhemsplaceringar. Det finns brister i barns tillgång till information om varför de flyttas från sin familj, vad en jourplacering innebär, vem som ska ta hand om dem, samt vart de ska flytta när jourhemsplaceringen avslutas.
Trots att jourhemsplacering är en vanlig intervention finns en tydlig kunskapslucka i en svensk kontext. För att underlätta övergångarna för barn vid flyttningar till och från jourhemsplaceringar har Rädda Barnen utvecklat informations- och stödmaterial som ska stärka barns delaktighet. I detta forskningsprojekt, som genomförs i nära samarbete med Rädda Barnen, är syftet att undersöka jourhemsplaceringar som lösning för yngre barn i relation till barns rättigheter och behov, och att utvärdera, anpassa och implementera en intervention för att stödja barn vid övergångar till och från jourhemsplacering.
Projektet har en praktiknära ansats och genomförs i form av en kartläggning, en intervjustudie med professionella, jourhemsföräldrar och barn, samt en utvärdering och vidareutveckling av informations- och stödmaterialet. Projektet förväntas bidra till att fylla en kunskapslucka avseende socialt arbete med akuta placeringar i relation till barns rättigheter.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Ann-Sofie Bergman
Universitetslektor, docent

Medlemmar
Maria Eriksson
Professor

Hanna Linell
Universitetslektor
