Forskningsprojekt Konfirmationsundervisning i Svenska kyrkan
Vilken kunskap uppfattar konfirmerade ungdomar att de fått efter sin konfirmation, och hur stor betydelse har den för deras deltagande i Svenska kyrkan efter konfirmandtiden? Det är frågor som vi undersöker i det här projektet.
Projektbeskrivning
Av tradition har konfirmationsarbetet varit en möjlighet för Svenska kyrkan att möta uppväxande generationer. Konfirmationsarbetet i Svenska kyrkan ingår i kyrkans uppdrag att döpa och lära – och beskrivs vara en viktig del av kyrkans dopuppföljning. Bland svenska 15-åringar är det idag en minoritet som konfirmeras. Svenska kyrkans egen statistik visar en kraftig nedgång sedan 1970-talet då drygt 80 procent av alla 15-åringar konfirmerades. Den siffran ska jämföras med 2019 då ungefär 22 procent valde att konfirmera sig. Skälet bakom ett beslut att konfirmera sig kan förväntas vara flera. Och vilken förtrogenhet tonåringarna efter konfirmationen upplever, ställt i relation till Svenska kyrkans gudstjänst och övriga verksamheter, vet vi inte genom tidigare forskning så mycket om.
Konfirmandundervisningens betydelse för unga människors fortsatta deltagande i kyrkan är mot denna bakgrund av intresse för att förstå religiositet och religiöst lärande i vår tid, också mer generellt.
Syftet med det här projektet är tvådelat. Det första och mer övergripande, är att tolka och fördjupa förståelsen för vilken kunskap som konfirmerade ungdomar uppfattar att de fått under sin tid som konfirmander. Vi undersöker också vilken betydelse den har haft för deras deltagande i kyrkans verksamhet efter konfirmandtiden. Materialet består av gruppintervjuer med ungdomar som konfirmerats inom ramen för Svenska kyrkans verksamhet.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Caroline Klintborg
Universitetslektor, Docent