Stockholms universitet

Forskningsprojekt Lärares uppfattningar om grammatikundervisning för nyanlända vuxna

Projektet undersöker hur sfi-lärares uppfattningar om grammatikundervisning påverkar elevernas möjligheter att utveckla ett fungerande andraspråk. Genom enkätsvar från lärare i hela Sverige vill forskningen bidra till bättre undervisning och språkutveckling.

Projektbeskrivning

Projektet undersöker hur sfi-lärare tänker kring och planerar sin grammatikundervisning. Syftet är att förstå hur dessa tankar påverkar elevernas möjligheter att utveckla ett fungerande andraspråk – ett språk de kan använda i vardagen, i arbetslivet och i samhället.

Bakgrunden är att tidigare forskning visat att grammatikundervisning inte bara styrs av lärarens ämneskunskaper. Den påverkas också av lärarens syn på undervisning, klassrumsmiljö, elevernas behov och egna erfarenheter som språkinlärare. Dessa faktorer tillsammans formar hur grammatiken introduceras och används i undervisningen.

För att samla in information har vi genomfört en webbenkät som skickats ut till sfi-lärare runt om i Sverige. Enkäten handlade om deras syn på grammatikundervisning och hur de planerar den i praktiken. Genom att analysera svaren hoppas projektet kunna bidra med kunskap som kan stärka både undervisningen och elevernas språkutveckling.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Dorota Lubinska

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Dorota 3

Medlemmar

Eva Lindström

Mälardalens universitet
Eva Lindström

Mer om projektet

Konferensbidrag:

  • Lindström, E., & Lubińska, D. (2025, februari). Lärares uppfattningar om grammatikundervisning i svenska som andraspråk för nyanlända vuxna. Symposiet Grammtik i fokus 39, Lunds universitet, 6-7 februari.
     
  • Lindström, E., & Lubińska, D. (2024, juni). En surveyundersökning av lärares uppfattningar om grammatikundervisning för nyanlända vuxna. NordAnd 16, Södertörns högskola, 12-14 juni.

researchProjectPageLayout