Stockholms universitet

Forskningsprojekt Långtidseffekter av invandrarungdomars utbildningsval

Detta projekt jämför ungdomars väg genom utbildningssystemet och in på arbetsmarknaden i Sverige och Tyskland.

Bokhyllor på ett bibliotek
Foto: Unsplash

Vid likvärdiga skolprestationer, och samma socioekonomiska bakgrund, så väljer barn till invandrare i mycket högre utsträckning än andra att gå vidare till mer krävande utbildningsvägar. Detta mönster har observerats i länder som Sverige, med ett skolsystem som är sammanhållet upp till relativt höga åldrar, men också i länder med stratifierade skolsystem (t.ex. Tyskland) där barn sorteras in i olika utbildningsvägar i tidiga åldrar.

Vi saknar i nuläget kunskap om huruvida invandrarungdomars mer ambitiösa utbildningsval är till fördel för dem på lång sikt, till exempel om de leder till högre slutgiltig utbildningsnivå och bättre utfall på arbetsmarknaden, eller om faktorer som till exempel en högre risk för avhopp motverkar sådana positiva utfall. 

Tillsammans med Jörg Dollmann, som är forskare vid Mannheims universitet och en internationell expert i frågor om etniska ojämlikheter i utbildning och invandrarungdomars utbildningsval, kommer vår forskningsgrupp på SOFI att studera denna fråga. Under Dollmanns vistelse i Sverige kommer vi att studera de långsiktiga effekterna av invandrarungdomars ambitiösa utbildningsval, hur sådana effekter varierar i de tre länderna, och vilka komponenter i utbildningssystemen som tycks göra skillnad. Vi kommer att studera utbildnings- och arbetsmarknadsutfalll, men också hälsa och välbefinnande eftersom det är möjligt att de unga som är optimistiska men inte lyckas så bra som de hade hoppats kan löpa risk för psykisk ohälsa. 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Carina Mood

Professor

Institutet för social forskning
carina photo