Forskningsprojekt Motivation och ojämlikhet på arbetsmarknaden
Syftet med detta projekt är att undersöka betydelsen av individers motivation för ojämlikhet på arbetsmarknaden. Vi undersöker vikten av olika typer av motivation för tre centrala utfall på arbetsmarknaden: sysselsättning, yrkesposition och lön.
Många småskaliga empiriska studier i organisationspsykologi och närliggande fält har visat att motivationsfaktorer är av stor vikt för centrala processer i arbetslivet såsom lärande, jobbmobilitet och arbetsprestationer. Betydelsen av motivation har däremot sällan studerats inom forskning om arbetsmarknadens ojämlikhet på samhällsnivå. Detta projekt länkar samman dessa två forskningsområden.
Den växande tillgången och efterfrågan på kvalifikationer, avspeglade i utbildnings- och yrkesstrukturens nivåhöjning, ökar ytterligare relevansen av att beakta motivation. Uppgraderingen av kvalifikationsstrukturen har gynnsamma konsekvenser för stora delar av befolkningen, men medför också nya ojämlikheter. Individers motivation att lära nytt och ta sig an nya arbetsuppgifter är fundamental för karriärrörlighet och livslångt lärande. Samtidigt som kvalifikationsstrukturens höjning öppnar nya möjligheter, blir individers beredskap att ta vara på möjligheterna allt viktigare.
Vi studerar hur motivation interagerar med grundläggande färdigheter, erfarenhet, lärande i arbetet och jobbrörlighet i bestämningen av skillnader i arbetsmarknadsutfall mellan individer med olika socio-economisk bakgrund, kön, etnicitet, ålder och utbildning. Det föreslagna projektet kan förväntas ge viktiga kunskapsbidrag till offentlig debatt och politik avseende frågor knutna till livslångt lärande och mobilitet i arbetslivet, vilka ofta ses som centrala för att motverka ökad ojämlikhet i spåren av växande kompetenskrav. Kunskapen om motivationsfaktorers roll i dessa processer på samhällsnivå har hittills varit ytterst begränsad.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Michael Tåhlin
Professor