Forskningsprojekt Optimal kalibrering av uppgifter i datorbaserade kunskapsprov
Betydelsen av kunskapsprov som ett sätt att mäta individers kunskaper ökar i samhället och resultaten används som underlag av beslutsfattare. Flera stora kunskapsprov genomförs kontinuerligt, såsom högskoleprovet och de nationella proven i skolan samt de internationella kunskapsmätningarna PISA och TIMSS.
Innan en uppgift kan bli aktuell för att ingå i ett prov behöver den utprövas och egenskaper såsom svårighetsgrad bestämmas. Med tillgång till en uppgiftsbank av noggrant utprövade uppgifter kan provkonstruktionen göras effektivare och säkrare, det är lättare att konstruera prov som har en given svårighetsnivå samt att göra proven jämförbara över tiden.
När ett prov är datorbaserad kan uppgifterna väljas baserad på individens kunskaper. På så sätt får man mer information om uppgiften som utprövas. Vi kommer att utveckla nya statistiska metoder som drar nytta av de speciella förutsättningar som digitaliseringen skapar. Vi kommer att skapa fritt tillgänglig mjukvara och implementera och förfina metoderna i samband med digitaliseringen av de nationella proven i matematik i samarbete med PRIM-gruppen vid Stockholms universitet.
Den i projektet planerade förbättringen av utprövningsprocessen leder i förlängningen dessutom till en högre kvalitet i framtida kunskapsprov, vilket är till stor nytta för den enskilde provtagaren såväl som för samhället i stort.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Frank Miller
Professor
Medlemmar
Frank Miller
Professor
Jonas Bjermo
Universitetslektor
Ellinor Fackle Fornius
Universitetslektor
Astrid Pettersson
Professor emerita
Samuel Sollerman
Föreståndare PRIM, universitetslektor
Samantha Ehrlich
Forskarstuderande, provutvecklare
Maria Nordlund
Projektledare
Anette Nydahl
Provutvecklare