Stockholms universitet

Forskningsprojekt Pedagogikens tysta dimensioner

Inom pedagogiken studeras hur människor utvecklar kunskap som är avgörande för deras tankar, intuitioner och handlingar. I det här forskningsprojektet utforskas hur denna kunskap kan förstås genom pedagogikens tysta dimensioner, så som visuella eller kroppsliga uttrycksformer.

Många aspekter av den kunskap som är avgörande för vårt agerande, för våra intuitioner, preferenser och våra beslut trotsar artikulation. Sådan kunskap påverkar de frågor vi ställer, våra framgångsrika eller misslyckade inlärningsprocesser, vår osäkra eller lovande personlighetsutveckling.

För att förstå denna typ av samband vänder sig forskningen inom humaniora alltmer till bildliga uttrycksformer, materialiteter, kroppslighet, visualitet, etc. Det vetenskapliga nätverket 'pedagogikens tysta dimensioner' strävar efter att integrera mångfalden av sådana 'turns' i deras inverkan på pedagogiska förhållanden. Forskningsperspektivet myntas av pedagogisk antropologi som studerar människor i ett kulturellt sammanhang för att förstå hur människor själva upplever och hanterar givna faktorer. Sådana givna faktorer kan vara kunskapsområden, sociala skillnader (ålder, kön osv.), politiska agendor, kulturella särdrag osv.

Publikationer