Forskningsprojekt Språk och livsbana: Svenska för invandrare som inkörsport, 1990-2022
Det här projektet syftar till att utvärdera i vilken utsträckning grundläggande språkutbildning bidrar till migranters integration på arbetsmarknaden.
Sedan 1960-talet har utbildning i svenska för invandrare (SFI) varit en viktig del av Sveriges integrationsarbete. Trots omfattande deltagande är forskningen om utbildningens effekt på språkfärdighet och social inkludering begränsad. Det här projektet syftar till att utvärdera i vilken utsträckning grundläggande språkutbildning bidrar till migranters integration på arbetsmarknaden. Även om SFI-utbildningen alltid har varit kopplad till migrationspolitik har den också stått i skärningspunkten mellan olika politiska agendor, vilket har lett till återkommande förändringar i struktur och organisation. Den forskning som finns tillgänglig om SFI bygger delvis på policydokument, men också på mindre kvalitativa studier som fokuserar deltagarnas uppfattningar om och erfarenheter av språkinlärning. Det finns alltså ett behov av kvantitativ forskning, speciellt med tanke på att SFI deltagare har skiftande utbildningsbakgrund och socioekonomisk status.
Projektbeskrivning
Det här projektet kommer att följa invandrares livsvägar och relatera dessa till deltagande i och resultat från SFI. Det kommer därmed att bidra till förståelsen för vilken roll SFI spelar för migranter med olika livsvägar i förhållande till utbildning, anställning, familjebildning och inkomst. Intervjuer kommer även att genomföras med SFI deltagare, lärare och rektorer för att förstå hur språkfärdigheter påverkar migranters livsbana och möjligheter till integration över tid.
Tidigare studier har visat att deltagare i SFI ser språkinlärning som avgörande för framtida möjligheter i Sverige, men att de upplever att utbildningen som otillräcklig för att utveckla kommunikativa färdigheter.
Resultat från det här projektet att vara av stort intresse för beslutsfattare och tjänstemän som är ansvariga för migranters integration på lokal och nationell nivå. Det kommer också att öka förståelsen för den mångfald av erfarenheter som migranter i Sverige har, vilket kan bidra till mer välinformerade policyförslag.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Bo Malmberg
Professor
Medlemmar
Katrin Ahlgren
Universitetslektor, Docent
Linn Axelsson
Universitetslektor, docent
Samaneh Khaef
Forskare