Stockholms universitet

Forskningsprojekt UNKA - Undervisning om naturvetenskapens karaktär och arbetssätt

I projektet undersöker vi hur gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen kan arbeta med att utveckla undervisning om naturvetenskapens karaktär och arbetssätt. Vi tittar också närmare på hur ett samarbete mellan gymnasielärare kan bidra till lärarprofessionens kunskapsbas.

Projektbeskrivning

I det här forskningsprojektet undersöker vi hur gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen kan samarbeta kring en gemensam progression för att utveckla undervisningens karaktär och arbetssätt från årskurs 1 till 3. Våra diskussioner utgår från ämnesdidaktisk forskning, som syftar till att skapa ett gemensamt språk som kan ligga till grund för utvecklingen av naturvetenskapsundervisningen.

Genom att utforska hur lärare kan arbeta tillsammans kring gemensamt innehåll, hoppas vi bidra med insikter om hur undervisningen kan utvecklas i enlighet med de nya ämnesplanerna i Gy25.

Två huvudområden står i fokus:

  • Lära om naturvetenskap (learning about science): Detta område handlar om att förstå naturvetenskapens karaktär, som hur vetenskapliga teorier formas och kommuniceras.
  • Utföra naturvetenskap (doing science): Här ligger fokus på praktiska moment, som att genomföra undersökningar, lösa problem och använda laborativa färdigheter.

Forskningsprojektet genomförs i samarbete mellan forskare vid Institutionen för ämnesdidaktik samt två lektorer och lärare i Stockholms stad. De deltagande lektorerna och lärarna undervisar i biologi, kemi och fysik på samma gymnasieskola.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Maria Andrée

Professor, Stf prefekt

Institutionen för ämnesdidaktik
Maria Andrée

Medlemmar

Cecilia Dudas

Licentiat

Institutionen för ämnesdidaktik
Cecilia Dudas

Sara Planting-Bergloo

Adjungerad lärare

Institutionen för ämnesdidaktik
Sara Planting-Bergloo

researchProjectPageLayout