Forskningsprojekt Word Up! En dialog mellan forskare och lärare om ordinlärning i ett andra språk
Projektet Word Up! syftar till att presentera forskning om ordinlärning inom andraspråksinlärning för språklärare och sedan skapa förutsättningar för dem att tillämpa den i sin undervisning samt utvärdera utfallet.
Projektet är ett samarbete mellan språkdidaktiska forskare och språklärare. Fokus ligger på hur teorier och forskningsstudier om ordinlärning i andraspråksinlärning kan göras tillgänglig för språklärare och implementeras i deras undervisning i engelska eller moderna språk såsom spanska, tyska och franska.
Word Up! är en metod med sex steg. I korthet innebär stegen att forskarna presenterar teoretiska begrepp om ordinlärning för lärarna som i par diskuterar, tillämpar och utvärderar begreppen i sin undervisning två gånger. Projektets data är de ljudinspelade diskussionerna mellan lärarparen i planeringsfasen och de skriftliga utvärderingarna efter tillämpningen.
Projektet har försenats, men nu har data samlats in och vetenskaplig artikel har börjat skrivas.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Per Wennlund
Universitetslektor
Medlemmar
Tore Nilsson
Universitetslektor, Bitr prefekt FN, SR FN språkdidaktik
Fanny Meunier
Professeure ordinaire