Stockholms universitet

Forskning om nationell konst och globala rörelser

Katarina Wadstein MacLeod, tillsammans med projektledare Ewa Machotka vid Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier, får medel av Vetenskapsrådet för konstvetenskaplig forskning i projektet Nationell konst och globala rörelser: En komparativ studie av Japonism och transkulturella manifestationer I sekelskiftets Polen och Sverige.

Två tavlor. Den första en pastellmålning av vinterlandskap, den andra två kvinnor i rum.
Stanisław Wyspiański, (1869-1907), Widok na Kopiec Kościuszki (Utsikt över Kościuszko-högen), 1905, pastellmålning, National Museum, Krakow, OA.
Carl Larsson, Mor och dotter, 1903, Thielska Galleriet, Stockholm.

Katarina Wadstein MacLeod, professor i konstvetenskap, ingår i ett projekt tillsammans med projektledare Ewa Machotka, professor i Japans språk och kultur.

De har beviljats 4 868 000 kronor av Vetenskapsrådet.

 

Projektbeskrivning

Vad är nationell konst? Frågan är lika gammal som den moderna nationen, men genom ökningen av nationalistiska rörelser i Europa har den fått förnyad aktualitet. Syftet med det här projektet i konstvetenskap är att bana väg för en fördjupad kunskap om betydelsen av utbyten mellan kulturer för att skapa denna konst som har ansetts vara särskilt utmärkande för en nation.

I fokus för studien är den kulturella kontext och konst i Sverige och Polen. Detta är länder där idén om nationell identitet kopplades samman med visuell konst i vilken influenser av Japonism är särskilt tydligt. Paradoxen är att medan den moderna konsten i Sverige och Polen sedan slutet av 1800-talet följde olika narrativ kring nationell konst och identitet så har de Japonismens estetik gemensamt och de visuella likheterna är slående.

I den här studien ställs frågan om vilka typer av kulturell appropriering som spelade roll för utvecklingen av nationell konst. Frågan besvaras genom en jämförande studie mellan Thielska galleriets samling i Stockholm och Feliks Jasieński samling, Kraków. Dessa konstsamlingar är exemplariska för diskurser om nationell konst och för förekomsten av Japonism. Konsten och dess reception kommer studeras genom formalistiska, materialistiska och historiografiska metoder, samt via teorier om transkulturation, hybridisering och kulturell nationalism.

För att förstå bevekelsegrunderna för vad nationell konst och kulturell kanon innebär i en globaliserad värld behöver vi undersöka hur kulturer överlappar i skapandet av den konst som är föremål för debatt. Betydelsen av det här treåriga projektet ligger därför i dess möjlighet att demonstrera den politiska agensen i konst från äldre perioder, samt blottlägga det transnationella ursprunget för diskurser kring nationell kanon som hemsöker demokratier över Europa.

 

Om Katarina Wadstein MacLeod

Katarina Wadstein MacLeod är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hennes forskning rör sig inom modern och samtida konst. Hon har bland annat arbetat med frågor om representation av hemmet, naturskildringar och centrum och periferi, liksom utställningshistoria vid svenska museer och konsthallar.

Mer om Katarina Wadstein MacLeods forskning

 

Om Ewa Machotka

Ewa Machotka är professor i Japans språk och kultur mot konstvetenskap. Hennes forskning handlar om konst och miljöhistoria utifrån globala och postkoloniala perspektiv. Hon har bland annat bearbetat utställningsstrategier och samlingshistorier vid polska museer, liksom samband mellan orientalism, nationalism och globalisering i japansk konst.

Mer om hennes forskning

Mer läsning

99 miljoner till forskning inom humaniora och samhällsvetenskap