Stockholms universitet

Framtidens scenupplevelser tar form på DSV

I ett pågående forskningsprojekt samskapas ny kunskap, teknik och konst. Målet är att utveckla helt nya, konstnärliga uttrycksformer – en värld av upplevelser som du kan bli en del av.

Deltagare i en testföreställning med MR-headset och ny teknik på Kulturhuset Stadsteatern.
Deltagare och dansare testade tekniken under en demo i juni 2025. Foto: Åse Karlén.

Att se en teaterföreställning kan vara en omtumlande upplevelse i sig. Men tänk dig att själv delta i handlingen, som kan utspela sig både i det verkliga rummet och i virtuella världar. Med ett MR-headset framför ögonen ser du både det som faktiskt finns runtomkring dig, men du kan också gå in i virtuella miljöer, plocka upp virtuella objekt och interagera med virtuella varelser.

– Vi vill lösa upp gränsen mellan den traditionella sittande publiken, och professionella dansare och skådespelare, säger professor Uno Fors, Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet.

I juni 2025 genomfördes en demo av tekniken som avlöpte väl. Uno Fors är entusiastisk över möjligheterna som nu öppnar sig, och betonar samtidigt att samarbetet mellan forskning, näringsliv och kultur är helt avgörande.

Porträttbild Uno Fors, professor på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV).
Uno Fors. Foto: Adam af Ekenstam.

– Forskare på DSV utvecklar helt ny mjukvara i det här projektet, förklarar han.

Ericsson Research bidrar med expertis inom mobil kommunikation, medan Kulturhuset Stadsteatern står för det artistiska kunnandet. I projektet har man även plockat in en superspecialist i form av en MR/VR-koreograf.

Nu ser Uno Fors fram emot nästa milstolpe i projektet, nämligen en större utomhusföreställning i Stockholm under senvåren 2026. Då ska flera dansare, skådespelare och deltagare – han vill inte använda ordet ”publik” för det passar inte längre – samskapa en upplevelse i realtid.

Spännande – men ännu finns det tekniska detaljer kvar att lösa.

– Vi är inte där än, men vi hoppas kunna genomföra det här utomhus, säger Uno Fors.

 

Är du nyfiken på hur det här går till?

Uno Fors berättar mer i videon där du även får se hur man experimenterar med den nya tekniken i projektet.

 
Professor Uno Fors berättar om SECE-projektet.

Projektets engelska titel är ”Mixed Reality Shared Engagement in Cultural Events (SECE)”.
Läs mer på projektsidan

Kontakta Uno Fors

Mer om forskning och utbildning på Institutionen för data- och systemvetenskap

Text: Åse Karlén

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "localcategorytree.su.se",
      "name": "Lokala kategorier för www.su.se",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "News Category (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Category.forskning_nyheter",
          "name": "Forskning",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Category.research.catalogue.se",
          "name": "Forskningskatalog",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Etiketter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Label.Data",
          "name": "Digitalisering och AI",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Label.kultur",
          "name": "Kultur och medier",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Labels (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}